Železniční uzel v Chocni již slouží cestujícím

Před rokem se naše redakce měla možnost blíže seznámit s probíhajícími pracemi na výstavbě koridoru v Chocni. Tato rekonstrukce měla za cíl, jak jsme se již zmínili v článcích [1] a [2], především dosažení vyšší bezpečnosti tohoto místa, větší kultury pro cestující a zároveň umožnění průjezdnosti vlaků Chocní rychlostí 160 km/hod.

Uplynul rok a my můžeme s potěšením sdělit, že po náročné dvouleté rekonstrukci (zahájena byla v červnu 2003) byl slavnostně a v termínu zahájen průjezd choceňským železničním uzlem. Stavbu uskutečnilo konsorcium firem pod vedením společnosti Skanska ŽS. Investorem stavby za téměř 988 miliónů korun byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Projekt zpracoval SUDOP Praha a byl financován ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Hlavním účelem stavby bylo zvýšit kvalitu a bezpečnost železniční dopravy. Rekonstrukce umožnila zvýšit rychlost v hlavních a předjízdných kolejích, dosáhnout požadovanou třídu zatížení a zajistit prostorovou průchodnost včetně náhrady stávajícího zabezpečovacího zařízení zařízením modernějším. Rychlost v hlavních kolejích se zvýšila na 160 km/h,“ uvedl Ing. Jan Komárek, generální ředitel SŽDC.


Nádraží v Chocni se může pyšnit bohatou historií. Od šedesátých let minulého století však neprošlo žádnými většími změnami. Proto byla v roce 2003 zahájena jeho rozsáhlá rekonstrukce. Snahou architektů bylo respektovat a zachovat v maximální míře původní architekturu nádraží z 19. století. Kvůli novému podchodu bylo rozhodnuto o novém dispozičním uspořádání stávající budovy. Nyní je tvořena čtyřmi částmi – hala nového podchodu pro cestující s pokladnami, pražský pavilon, střední část a brněnský pavilon s přístavkem. V této úrovni je také úschovna zavazadel a příjem spěšnin, veřejné WC, služební místnosti a malá prodejna. Ostatní služební a technologické prostory jako rozvodna, kotelna, sklady, aj. byly vybaveny moderními technologiemi a zůstaly zachovány v suterénu.

Vznikla čtyři nová ostrovní nástupiště – dvě zastřešená nástupiště na hlavní trati Praha – Česká Třebová, dále zastřešená nástupiště na trati Choceň – Týniště nad Orlicí a jedno menší nezastřešené pro vlaky na trati Choceň – Litomyšl. Všechna zastřešená nástupiště jsou přístupná z nově vybudovaného podchodu dlouhého 67,6 m, který volně navazuje na suterén výpravní budovy a ústí do parku směrem do centra Chocně. Velkou výhodou je pro cestující možnost bezpečného příchodu podchodem z Chocně až na jednotlivá nástupiště. Z podchodu je možné na nástupiště odbočit šesti schodišovými rameny a čtyřmi výtahy. Pamatováno bylo i na občany se sníženou pohyblivostí, veškerá zařízení jsou vybudována jako bezbariérová. Pro nevidomé a slabozraké byl v železniční stanici Choceň vybudován elektronický informační systém.


„Stavba skutečně pomohla zlepšit bezpečnost a pohodlí pro cestující – přesně podle zadání investora,“ sdělil Alexandr Halimovič, manažer projektu Skanska ŽS.

Na téměř dvoukilometrovém úseku stanice byl zřízen nový železniční spodek včetně systému odvodňování. Dále byla provedena rekonstrukce tří propustků a také byly sanovány skalní zářezy bývalého tunelu. Železniční svršek v hlavních staničních kolejích je tvořen kolejnicemi tvaru UIC 60 na betonových pražcích s pružným bezpodkladnicovým upevněním v celkové délce 3 317 m. Ostatní staniční koleje byly vybudovány z regenerovaného užitého materiálu tvaru R65 na betonových pražcích v délce 7 093 m a tvaru S49 na dřevěných pražcích v délce 456 m. V tomto úseku bylo vloženo celkem 36 výhybek.

Zároveň s tím byly uskutečňovány další dvě stavby – rekonstrukce podchodu pro pěší a rekonstrukce silničního mostu v Pernerově ulici.

A nám už nezbývá než popřát všem cestujícím mnoho bezpečných a klidných kilometrů na železnici a také, co je důležité, včasných příjezdů na místa určení.

Literatura:
[1] Hejhálková Helena: Česká republika se stává vzorem, Stavebnictví a interiér 06/2004, str. 22, http://www.stavebnictvi3000.cz/cl.php?ID=1250
[2] Hejhálková Helena: Výstavba koridoru v Chocni zdárně pokračuje, Stavebnictví a interiér 07/2004, str. 14, http://www.stavebnictvi3000.cz/cl.php?ID=1278
Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Archiv firmy