Zimní stadion v Plzni
Město Plzeň se ucházelo o spolupořádání mistrovství světa v r. 2003 společně s městy Praha a Ostrava. Také na základě prezentované architektonické studie získala ČR po prezentaci na mistrovství světa v Petrohradě toto pořadatelství. Vývojem dalších událostí bylo mistrovství světa přesunuto na rok 2004 a jako druhé pořadatelské město byla vybrána Ostrava.
V současné době se dokončuje prováděcí projektová dokumentace a bude vydáno stavební povolení. Stavba by se mněla zahájit na podzim, s tím že investiční náklady byly redukovány tak, aby architektonická a funkční kvalita nové haly zůstala zachována a mohla být postupně doplňována dle původního projektu.
Stávající stav
Na západní straně plzeňského zimního stadionu, který byl do současné podoby přestavěn počátkem 70-tých let byla o několik let později umístěna venkovní uměle chlazená ledová plocha. Tato plocha se nachází v místech bývalé cihelny a měla původně dvě plochy: větší pro hokej a menší pro krasobruslení. Před několika lety bylo na těchto dvou plochách postaveno jen jedno hřiště pro lední hokej.
Filozofie návrhu
Idea zaoceánské lodi je základem architektonického návrhu druhé haly zimního stadionu, symbolicky touto lodí připlul kanadský hokej do Evropy a potažmo do Čech. Touto lodí (letadly) se dnes nejlepší borci z Čech vrací do Ameriky jako kolébky hokeje, aby tam šířili slávu země nedávných olympijských vítězů a mistrů světa. Architektonické řešení se formováním celku i detailu snaží navázat na excelentní stavbu velkého zimního stadionu pánů Urbance, Švábka a Janečka, kteří na svoji dobu vytvořili dílo skutečně obdivuhodné.
Architektonické řešení
Zastřešení II. Ledové plochy zimního stadionu v Plzni respektuje nesporné architektonické kvality velkého zimního stadionu. Snahou je, aby druhý zimní stadion působil novým moderním dojmem, ale aby zároveň komunikoval s původním objektem a jeho úpravami a úpravami okolí tvořil jeden harmonický celek. Při splnění všech nových předpisů (zejména požární, hygienické a bezpečnostní) zimní stadion vyhověl a uspokojil všechna náročná kritéria pro pořádání mistrovství světa v ledním hokeji. Jako připomínka spojení s kolébkou kanadského hokeje by měl nový stadion výrazem a formou evokovat vzpomínky na zaoceánskou loď, kterou tento sport připlul do Evropy. Velké kompaktní prosklené plochy na přídi a zádi se střídají s boky s ocelovým žebrovým a lodními okny. Přístavba je navržena jako třípodlažní zadní paluba, ze které vystupuje prosklená propojovací chodba jako terminál spojující oba stadiony. Vzhledem k architektonickému výrazu velkého stadionu je základním motivem střídání plných a prosklených ploch, které jsou oživeny zvýrazněnými konstrukčními detaily. Jako symbolické spojení s kolébkou kanadského hokeje je okolí haly osazeno kanadskými sloupovitými javory se stále zelenými keři v parteru. Je samozřejmě počítáno s doplněním travnatých ploch.
Urbanistické řešení
Zastřešení II. ledové plochy zimního stadionu v Plzni vychází koncepčně z již dříve zpracované námětové studie Městské sportovní haly (KB Král s.r.o. 1996). Rozvíjí zastřešení druhé ledové plochy a řeší propojení obou hal krytou prosklenou chodbou. Vstup a vjezd k nové hale je z ulice Třebízského v místě stávajících vrat, kdy obslužná komunikace a chodník obchází novou halu a napojují se na stávající asfaltové plochy u strojovny zimního stadionu. Pro parkování vozidel hráčů a návštěvníků jsou navržena parkoviště mezi halou a ulicí Třebízského a podél zimního stadionu. Realizace stavby předpokládá postupnou demolici provizorních objektů šaten a technického zázemí, které nahradí šatny v tribuně a jižní přístavba technického bloku v patře s Bowlingem. V prostoru mezi zimními stadiony je navrženo víceúčelové otevřené hřiště s umělým povrchem a dětské hřiště tak, aby došlo jen k drobné úpravě technologických výdechů. Oplocení areálu sleduje linii severní uliční fronty a navazuje na současný plot nad svahem k zastávce ČD.
Myšlenka architekta
Vlastní hala zastřešení druhé ledové plochy je navržena jako ocelová dvoukloubová rámová konstrukce. Hala o rozměrech 40 na 60 m je konstruována pomocí 11-ti rámů, které tvoří 10 polí osové vzdálenosti sloupů 6 m. Střešní plášť a jeho prostorové ztužení je koncipováno v rytmu střídání rovných a konkávních ploch, kdy oblouky jsou zakryty průsvitnou krytinou pro přirozené osvětlení ledové plochy. Rovné části střechy tvoří profilový plech nebo fóliová krytina modré barvy. Podhledy a rovné stěny haly jsou obloženy nehořlavými deskami, vnější plášť má úpravu hrubé bílé omítky. Příď lodi směrem k městu tvoří čelní prosklená samonosná stěna s izolačními dvojskly. Kruhová okna, symbolizující kajuty a vstupní dveře jsou ocelová s eloxovanou úpravou modré barvy a dvojitým zasklením. Zadní paluba je tvořena v přízemí »strojovnou«, která obsahuje garáž rolby, technologické zázemí, denní místnost obsluhy, ošetřovnu, sklady a výtahy. Dále jsou zde navrženy kanceláře trenérů, kanceláře, úklid a WC pro diváky. V patře je umístěn bowling s automatickou čtyřdráhou a barem pro občerstvení diváků, kteří přes prosklenou stěnu mohou sledovat dění na ledě.
Levá paluba je tvořena tribunou pro diváky se schodišti, pod kterou jsou ukryty šatny hráčů se sociálním zařízením, vrátnicí a úklidovou místností. Šatny jsou navrženy se vstupy pro hráče přímo z prostoru haly od ledové plochy. Hlavní a vedlejší vstupy do haly jsou uprostřed a na bocích šatnového bloku. Střídačky, trestné lavice, časomíra zůstávají na původních místech, ale stranově přehozené.
Terminál pro spojení s »mateřskou lodí« velkého zimního stadionu symbolizuje prosklená chodba, která bezbariérově spojuje tribuny a bowling se stávajícím objektem hokejové restaurace, s kancelářemi vedení zimního stadionu a VIP místnostmi.
Prvotní skici a návrhy, studie a projekt pro územní rozhodnutí byl zpracován v CAD systému firmy Nemetschek - Allplan FT v15. Architektonický model nové haly (zastřešení) a dostavby stávající haly včetně úprav interiéru a exteriéru byl také zpracován v Allplan FT. Konečné výstupy (vizualizace) byly zpracovány v CINEMA 4D.