Letošní Designblok nabídl bohatý a vysoce kvalitní program
Ve dnech 17. až 21. 10 2019 proběhla na holešovském Výstavišti v Praze již tradiční výstava Designblok, na níž se představilo 342 návrhářů a i rem. Ústředním tématem se stala Budoucnost. Ta propojila veškeré dění na veletrhu včetně doprovodného programu. Účastnila se jej i řada galerií, pop-up shopů a showroomů po celém českém hlavním městě.
Vizuál výstavy vytvořili Salim Issa a Martina Černá. Podobu Designerie, hlavní tematické výstavy Designbloku, popisuje její autorka, Lucie Koldová: „Prostor Designerie je řešen jako všeobjímající universum, ve kterém jsou zastoupeny různé oblasti lidského života a práce v jejich aktuálním stavu, a navíc bez hranic a bariér. Tyto oblasti nezahrnují pouze produktový design jako takový, ale prezentují i výsledky lidského konání a kreativity v oblasti robotiky, digitalizace na straně jedné a udržitelnosti a humanitární pomoci na straně druhé. Cílem konceptu Designerie je ukázat jakýsi pomyslný odkaz budoucím generacím, který bychom v tuto chvíli zanechali. Jde jak o velmi vysoký technologický pokrok, tak o lidskou odpovědnost vůči našim potomkům. Z mého pohledu není možná spokojená budoucnost bez řádně využité minulosti.”
Hlavní body programu: konference
Samotná Designerie byla rozčleněna do několika tematických okruhů, nechyběla ani interaktivní zóna pro děti, módní přehlídky, taneční představení, množství přednášek a workshopů. Kromě hlavního prostoru veletrhu v Holešovicích se akce konala také na venkovním prostranství před Průmyslovým palácem a v Lapidáriu Národního muzea.
Zajímavostí je, že na Designbloku byly jako hlavní body programu poprvé uvedeny i dvě mezinárodní konference. První, s názvem Future Konference, uvedla pětici opinion leaderů, kteří představili témata budoucnosti Země z pohledu klimatologie, humanitárních organizací, designu i módního průmyslu. Druhá akce – Vitra konference: Desk is Dead – nabídla v rámci panelové diskuze téma budoucnosti lidské práce; její součástí bylo i vystoupení britského návrháře Jaye Osgerbyho, který představil systém SoftWork, jehož podstata spočívá právě v zániku „pracovního stolu”.
Stavebnictví a interiérový design
Na veletrhu se též odprezentovalo množství firem působících v oboru stavebnictví či v oblastech s ním úzce souvisejících. Kromě nejvěhlasnějších uměleckých a odborných škol, společností a ateliérů jako jsou Brokis, Janošík, Laufen, Lasvit, Polstrin, Ton přijelo i mnoho dalších, menších, ale o to působivějších vystavovatelů.
Jedním z častých témat jednotlivých expozic byla i úspora vody. Zabývá se jím i společnost Hydrofinity. Ta na Designblok přivezla průmyslovou pračku XE20C01, která spotřebovává o 80 % méně vody a o 50 % méně elektrické energie nežli klasická pračka. Úsporu vody pak přináší i švédská sprcha Agemon. Jde o technologii, jejímž mozkem jsou inteligentní senzory spolupracující s centrálním počítačem, chytrým čerpadlem, UV-lampou pro sterilizaci vody a čisticím mikronovým filtrem.
Oblast koupelen byla zastoupena také designovými produkty jako jsou minimalistické vodovodní baterie Ravak, modely značky Axor nebo provoněný nábytek tvořený slisovanými rostlinami – na Designbloku proběhla ukázka umyvadlové a doplňkové skříně s dekorem dřevojas organic. Jde o výrobky ze skutečných květů z alpských luk, které byly nalisované na voděodolném HPL laminátu.
Nábytkový design byl zastoupen také společností Chic by pig manželů Kupcových, která předvedla oceňované kusy určené do dětských pokojů. Hojně se návštěvníci veletrhu zastavovali také u expozice Artglass, jež patří k českým předním výrobcům křišťálových svítidel.
Z oblasti tematicky podstatně bližší obsahu našeho časopisu se na Designbloku objevil i jeden z našich partnerů – firma M&T. Bratři Ulichovi přivezli svou novinku – otočné dveřní křídlo bez zámku a kliky. Tento systém funguje na principu silných magnetů umístěných do dveřní zárubně. Výsledkem je plynulé, téměř neslyšné, pevné a bezporuchové uzavírání. Jak říká Roman Ulich, tvůrce tohoto inovativního zavírání, jednu vadu však přece jen má: „Když s dveřmi praští rozčilená manželka, nejsou slyšet.” Doplňkem všeho jsou designová úchopná madla s minimalistickým vzhledem.
Hlavní cena Designbloku připadla Lucii Koldové. Oceněna byla nejen za tvorbu celkového konceptu výstavy, ale i za několik dalších instalací českých firem (nábytek a svítidla), které navrhla. Cenu si odnesli také vystavovatelé Herrmann & Coufal, studio Dechem, Jiří Krejčiřík, Želé, Tititi, VŠUP, Tereza Rosalie Kladošová nebo české značky Ton, M & T Manufacture, Hideandseek a Javorina.
Související články
- Trendy interiérového osvětlení v české designové tvorbě
- Uhelný mlýn - továrna na architekturu, design, umění a řemeslo