Jak se otevírala dálnice (po Česku a před volbami). Po 15 letech částečně otevřen další 18 km dlouhý úsek dálnice D11.
DOBŠICE, Nymbursko (ČTK). Od 20. prosince 2005 slouží motoristům první část budované dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Silničáři otevřeli jeden pás osmnáctikilometrového úseku mezi Dobšicemi na Nymbursku a Chýští na Pardubicku. Dálnice má být dokončena za rok a přijde celkem zhruba na 15 miliard korun. Zároveň se dočkala otevření i nová silnice druhé třídy z Ovčár na Kolínsku do Jestřábí Lhoty.
Obě stavby mají zlepšit situaci v Chlumci nad Cidlinou a zjednodušit dostupnost Kolína a okolí včetně průmyslové zóny Kolín-Ovčáry, kde sídlí automobilka TPCA. Silničáři proto při této příležitosti zorganizovali přímo na staveništi slavnostní setkání, kde asi pětistovka pozvaných hostí měla možnost vyslechnout projevy a absolvovat první jízdu nově otevřeným úsekem.
Ministr dopravy Milan Šimonovský se jako první ujal mikrofonu se slovy, že zahájené práce na dostavbě dálnice D11 jsou zásluhou strany KDU-ČSL, která stavbu důsledně prosazovala, na rozdíl od vlády Miloše Zemana. V dalším, věcnějším projevu, ubezpečil stovky přítomných hostů, že dálnice bude v celém profilu od Poděbrad až před Hradec Králové dokončena zhruba za rok. „Také bych chtěl všechny ujistit, že neskončíme před Hradcem Králové a budeme pokračovat dále na Olomouc,“ prohlásil. Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr uvedl, že ve fondu jsou již pro pokračování stavby D11 připraveny téměř dvě miliardy korun. Také vyjádřil přesvědčení, že se během roku podaří zajistit i zbývající peníze na celý úsek.
Novou silnici kritizuje Středočeský kraj. „Bohužel, nelze toto dílo nazvat dálnicí. Je to silnice, která vede odnikud nikam, a je to odlehčení dopravy Chlumce na úkor občanů Středočeského kraje,“ řekl náměstek středočeského hejtmana Karel Vyšehradský. Naopak zástupci Pardubického a Královéhradeckého kraje dílo přivítali a ministrovi Šimonovskému adresovali poděkování, že „byla konečně do východních Čech dovedena dálnice“ (Michal Rabas, hejtman Pardubického kraje).
Dálnice D11 nyní končí u Poděbrad. Tam se na ni napojuje silnice I/11. Následuje pak úsek, který se teprve staví a odhadem za dalších deset kilometrů začíná úsek, který byl zprovozněn. Rychlost jízdy zde je snížena na 80 kilometrů v hodině a platí na něm zákaz předjíždění. Auta tak po projetí nového úseku dálnice (od Chýště u Chlumce nad Cidlinou) musí odbočit na novou silnici na jih směrem k Ovčárům a pak přes Velký Osek na sever na starou D11. Všechny obce, které leží na silnicích druhé třídy, tedy Velký Osek, Ovčáry a Jestřabí Lhota, budou podle mínění vedení Středočeského kraje vystaveny tlaku dálniční dopravy.
Nová část dálnice by měla ulevit hlavně pětitisícovému Chlumci nad Cidlinou, protože její úsek mezi křižovatkami Levín a Chýšť bude pro kamiony sloužit jako obchvat města. Aby se kamiony od Chlumce nad Cidlinou na dálnici vůbec dostaly, musel Královéhradecký kraj letos rychle postavit nový dálniční přivaděč od okraje města ke křižovatce Levín. Vedení města se ale obává toho, že vzhledem k mnohakilometrovým zajížďkám (přibližně 8 km) kamiony obchvat nebudou využívat a dál budou extrémně zatěžovat město. Jak se záhy ukázalo a v novém roce potvrdilo, objevil se ještě jeden zádrhel, který nikdo nečekal, totiž matoucí dopravní značení.
2. ledna uvedla ČTK zprávu Mladé fronty Dnes v příloze pro Královéhradecký kraj, že „řidiče mate nepřehledné dopravní značení na novém osmnáctikilometrovém úseku dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové. Místo aby je navádělo na novou část dálnice, svádí je z obchvatu Chlumce nad Cidlinou zpět na silnici první třídy číslo 11. Řidiči si stěžují, že směrem od Prahy nevědí, kudy mají na nový úsek najet. Nejasné značení je i ve směru od Hradce Králové na Prahu. Ředitelství silnic a dálnic,“ praví se dále ve zprávě, „však namítá, že je vše v pořádku.“ (Zářný příklad kontraproduktivního jednání našich úředníků, kteří místo aby si hleděli pružně zjednat úpravu ve značení tak, aby nedocházelo k nedorozumění, pouze zjišťují, děje-li všechno podle příručky - komentář autora, který byl v tu dobu na předmětném místě). Do diskuse se musel vložit také chlumecký starosta Miroslav Uchytil: „Je tu velká a zásadní chyba ve značení. Zmatení jsou i zkušení řidiči kamionů, kteří se našich obyvatel ptají, kudy vlastně mají jet,“ řekl. I tak trvalo dva týdny, než věci hnuly.
Podle ředitelství silnic a dálnic byly hlavním důvodem zprovoznění dálnice obchvat Chlumce a zpřístupnění kolínské automobilky TPCA nákladní dopravě. Podle prvních odhadů projíždí centrem Chlumce až o 20 procent méně kamionů než dříve. „Hodnotit to však budeme teprve v polovině ledna, zatím je příliš brzy,“ řekl starosta Uchytil. Dosud v dopravní špičce přes město projíždělo téměř 30.000 aut denně, z toho asi 8.000 kamionů.
Starosti Chlumce s dopravní zátěží by měly zcela zmizet po úplném dokončení dálnice D11 z Poděbrad až k Hradci Králové, což by mělo být na konci roku 2006. Stejně důležité bude, že do východní části Čech dorazí významná dopravní tepna, na kterou tento region desítky let čeká a od které si mnoho slibuje. Pak snad rychle přebolí (ale doufejme že nezmizí z paměti) komplikace s odklonem těžké dopravy přes dříve poklidné obce, vaření zkyslých předvolebních polívek a studené mechanické rozhodování úředníků.