Palivové články – energie z vodíku
Již po několik desetiletí se objevují myšlenky na využití vodíku jakožto energetického média. Pro výrobu elektrické energie se obvykle uvažují elektrochemické palivové články. Ty obsahují dvě elektrody, kladnou a zápornou, a vhodný elektrolyt. Pro použití ve vozidlech a pro přenosné přístroje se dnes za nejvhodnější považují články membránové, obsahující polymerní iontoměničové membrány. Po teoretické stránce jsou palivové články dostatečně prozkoumány. Jejich masovému použití zatím brání jejich značná cena.
V souvislosti s úvahami o využití palivových článků jakéhokoli druhu je třeba upozornit na několik okolností. Především, dokonale pracující palivový článek mění 100 % energie obsažené v palivu na »ušlechtilou« energii elektrickou a odpadní teplo při tom nemá vznikat. Palivové články mají proto vysokou účinnost a počítat s odpadním teplem vzniklém při jejich provozování není příliš reálné. V tomto ohledu se palivové články liší od spalovacích motorů a parních systémů, jejichž účinnost je výrazně menší kvůli odvodu tepla do okolí ve výfuku a chlazení. Tento odvod tepla do okolí nebo do výfuku plyne z obecných fyzikálně chemických zákonů – především termodynamických – a je příčinou toho, že účinnost jakéhokoli systému užívajícího teplo jako prostředníka pro výrobu energie nemůže překročit 30 – 40 %.
Druhou závažnou otázkou je dostupnost vodíku. Ten pro použití v palivových článcích musí být poměrně čistý, prostý nečistot i vědomě přidávaných příměsí. Například nelze do vodíku přimísit látky, které by svým zápachem prozradily únik tohoto hořlavého plynu do okolí podobně jako se to činí s topným plynem.
Technologicky a ekonomicky únosných zdrojů čistého vodíku není velký výběr. Buď můžeme vodík vyrábět elektrolýzou, nebo chemickou přeměnou fosilních uhlíkatých paliv. Elektrolýza je sama spojena se ztrátami zhruba 25 % a není naděje na další zvýšení energetické účinnosti tohoto procesu. Připočteme – li další ztrátu energie v palivovém článku o účinnosti rovněž 75 %, obdržíme celkovou účinnost pouhých 54 %. Uskladňování energie ve vodíku je proto velice nehospodárné. Ani to mnohokrát probírané vyrovnání večerních špičkových odběrů už dnes nepředstavuje tak velký problém. Tato špička se v důsledku otáčení Země posouvá a při dnešní globální nebo alespoň evropské energetické soustavě nepředstavuje přelévání energie z jednoho konce kontinentu na druhý žádný problém a je spojeno jen s několika procenty ztrát energie.
Elektrickou energii pro elektrolýzu bychom museli čerpat z jaderných zdrojů, pokud bychom chtěli omezit produkci spalin. Tepelné elektrárny totiž kromě ztrát v mezích 60 až 70 % (odpovídajících energetické účinnosti 30 – 40 %) totiž jakákoli paliva přeměňují na oxid uhličitý, jehož by lidstvo mělo produkovat mnohem méně. Ale ani chemicky vyrobený vodík není v tomto ohledu ekologicky nezávadný. Pokud totiž k výrobě vodíku používáme jakékoli uhlíkaté palivo – ať uhlí, ropu nebo zemní plyn – je nevyhnutelným vedlejším produktem zase oxid uhličitý. Takže auta na palivové články jsou ekologicky »čistá« jen potud, že oxid uhličitý se neuvolňuje přímo ve městech, ale v chemických provozech.