Pardubický kraj chce postavit silniční most ze dřeva a betonu
Dolní Čermná (Orlickoústecko) 7. února (ČTK) - Pardubický kraj chce při obnově silničního mostu v Dolní Čermné na Orlickoústecku vyzkoušet novou technologii. Konstrukce by měla být kombinací dřeva a betonu, což by umožnilo rychlejší výstavbu, využití ekologicky přívětivějších materiálů a mělo by to být levnější. V České republice zatím stojí pouze jeden most tohoto druhu ve Volyni, další se bude stavět v Třebíči, uvedl dnes v tiskové zprávě Michele Vojáček z kanceláře hejtmana. Letos se bude most projektovat, příští rok stavět.
"Použitím dřeva snížíme zátěž na životní prostředí, protože jeho zpracování, transport a využití je méně náročné než například u železa, které v konstrukci mostu výrazně nahradí. Co se životnosti týče, je garantována stejná jako u klasických mostů. Vše se samozřejmě ukáže až v praxi, proto chceme postavit nejdřív menší most na méně frekventované silnici. Pokud se metoda osvědčí, můžeme ji rozvíjet a používat více, čímž kraj bude šetřit nejenom peníze, ale i přírodu," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš (ODS).
Světlá n. S. získala poslední pozemek potřebný pro stavbu mostu přes Sázavu
Světlá nad Sázavou (Havlíčkobrodsko) 5. února (ČTK) - Radnice ve Světlé nad Sázavou získala poslední pozemky potřebné pro stavbu silničního mostu přes Sázavu. Společnosti Agrofo…
Při novém postupu se na betonový základ umisťuje konstrukce z lepeného lamelového dřeva, může být i kůrovcové. Je chemicky ošetřené nástřikem polyureou, která ho chrání před vnikem vody. "Most samotný má čidla, která hlásí, zda nedošlo k průniku vody dovnitř konstrukce. Pokud by se tak stalo, systém včas upozorní techniky na to, že došlo k porušení hydroizolace a je potřeba oprava. Ne všechny mosty se samozřejmě má smysl ze dřeva stavět, ale u menších staveb by to mohlo být výhodné, a proto chceme vše vyzkoušet v pilotním projektu," uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Téma: mosty a lávky
Pardubický kraj chce v praxi dřevěné konstrukce vyzkoušet i kvůli tomu, že se v budoucnu očekává nedostatek kameniva potřebného pro opravy silnic. Stavebníci upozorňují na to, že od roku 1989 nebyl v České republice otevřený žádný nový kamenolom. Povolenky na další těžbu v těch současných dostávají majitelé podle vlastních vyjádření velmi obtížně.