Polská architektura před Domem kultury města Ostravy
Řeč je o tématu Polsko: architektura a kultura. Centrum PANT a Polský institut Praha pořádají ve dnech 18. října až 14. listopadu 2021 Polské dny v Ostravě. Nás z přehršle aktivit zaujala oblast stavebnictví, speciálně nové veřejné stavby jako muzea a kulturní centra, a pozornost jsme upřeli na nové koncertní sály se špičkovou akustikou.
Náš záměr „podívat se takto k sousedům“ a porovnat jejich architektonické skvosty s chystanou stavbou skvělého akustického koncertního sálu u Domu kultury města Ostravy (DKMO), nás napadl po návštěvě amerického architekta Stevena Holla, autora zmíněného sálu.
Před DKMO jsou instalovány panely s fotografiemi a popisy budov polských projektantů, jejichž moderní architektura je přirozeně začleněná do městského prostoru. Naproti tomu uvnitř DKMO, v předsálí, jsou vizuální fotografie budoucí koncertní Hollovy haly, příslovečně instalované na koncertních stojanech pro notové partitury.
Jsme opět před DKMO, abychom si přiblížili slovy a fotografiemi z několika panelů super koncertní sály v Polsku. Mimochodem naši severní sousedé jsou v tomto směru o hodně staveb před námi. Takže jako první představujeme Národní fórum hudby ve Vratislavi rozvíjející motiv hudebních nástrojů. Například bílé schody evokují klaviaturu pian. Přísálí zaručuje dokonalou izolaci hlavního sálu od vnějších nežádoucích zvuků. Na plášť budovy byly použity dřevěné panely, které připomínají rezonanční skříně klasických hudebních nástrojů.
Další budovou je Národní symfonický orchestr polského rozhlasu v Katovicích. Pevné linky vnějšího pláště rozehrávají řadu hudebních představ. Jsou to obří píšťaly přísně geometrických varhan nebo opuštěná klaviatura, od které si hudební skladatel Frederik Chopin jen tak odběhl. Jako zajímavost přidáváme včelí úly instalované na ploché střeše.
Dále to je Evropské centrum hudby skladatele a pedagoga Krzysztofa Pendrevského u Krakova. Sluší mu motto Hudebník hudebníkům. Koncertní hala, nahrávací studio a zkušební sály včetně ubytování pro více než sto studentů hudby připomínají kvádr obklopený dřevěnou kolonádou.
Přicházíme k Podleské opeře a filharmonii, evropskému uměleckému centru v Bialystoku. Převládá zde zelená střecha i zelené fasády, z materiálu beton, ocel, dřevo a hlavně sklo. Ekologičnost celého objektu umocňují zařízení na zachytávání srážkové vody ze střechy.
Téma: Architektura
Filharmonie Mieczyslawa Karlowicze ve Štětíně je elegantní budova, svým skleněným pláštěm připomínající plachetnici Klipr. V koncertních sálech jsou použity geometrické akustické lamely.
To bylo naše poslední zastavení. Věříme, že tento nástin informací bude motivací ke zhlédnutí nejen zobrazení na panelech, ale též k osobní návštěvě jednotlivých unikátních koncertních sálů a hal u našich polských přátel.