Rekonstrukce funkcionalistické nádražní budovy v Pardubicích
Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem první etapy rekonstrukce nádražní budovy v Pardubicích. Jde o jednu z nejvýznamnějších staveb českého poválečného funkcionalismu. Celkové investiční náklady dosahují 613,8 milionů korun.
Vybraný zhotovitel začal s projektováním letos v listopadu, samotné stavební práce začnou v polovině příštího roku. V první etapě se počítá s rekonstrukcí střední výškové části funkcionalistické výpravní budovy (tzv. Sirius), která bude nově sloužit jako školicí středisko Správy železnic. Zhruba od ledna 2023 budou pokračovat práce v samotné výpravní budově včetně veřejně přístupných prostor. Výjimku tvoří eskalátory z podchodu do haly, které jsou součástí první fáze, a začne se s nimi už za rok. Díky rozdělení stavby na etapy se minimalizuje negativní dopad na cestující.
Brno bude mít nové nádraží s vlastní kaplí
V září vyhlásilo Brno architektonickou soutěž o podobu nového vlakového nádraží. Bude ležet u Svratky, přibližně osm set metrů od toho stávajícího. Součástí zadání je i…
Historie
Nádražní budova je nemovitou kulturní památkou již od doby své výstavby. Projekt vypracovali architekti Karel Řepa a Karel Kalvoda společně s Josefem Dandou na konci 40. let minulého století, veřejnosti slouží objekt od roku 1958, kdy došlo k jeho slavnostnímu otevření, během kterého byl přistaven vyzdobený vlak tažený lokomotivou řady 498.0. Interiér zahrnuje mimo jiné prostornou odbavovací halu se zakomponovanými schodišti podchodů k nástupištím, restauraci, kavárnu či obchodní prostory, v suterénu se dřív nacházelo i kino Sirius. Stavba je tvořena nízkou horizontálou odjezdové haly a vyšší vertikální částí hotelu. Budovu oživují černé a červené obklady včetně atraktivních mozaik.
Rekonstrukce bude proto prováděna citlivě a s péčí, kterou si takto významná stavba zaslouží. Obálka budovy se dočká kompletní obnovy – tedy nových oken a dveří, střech a fasády včetně původního keramického obkladu, to vše za přísného dohledu památkářů. Interiéry budou v co největší míře uvedeny do původního stavu, ale za splnění požadavků kladených na budoucí využití.
Modernizace
Veřejné prostory budovy budou pokryty Wi-Fi, bude modernizován informační systém pro cestující a díky nepřetržitému kamerovému dohledu nebo poplachovému zabezpečení a tísňovému systému dojde ke zvýšení bezpečnosti. Veřejnost se díky rekonstrukci může také těšit na rozšíření komerčních a gastronomických služeb v odbavovací hale. V čekacích prostorách bude doplněna i samostatná čekárna pro matky s dětmi se zázemím. Kompletní rekonstrukcí projdou i místnosti pro řízení provozu a administrativní prostory pro provozovatele dráhy a dopravce, pro provozní potřeby budovy je navržen automatický parkovací systém. V nádražní budově cestující ocení doplnění tří eskalátorů na každé ze schodišť do podchodů (celkem tedy šesti) a výtahy pro potřeby bezbariérového přístupu do všech částí budovy včetně hygienického zázemí. Nabídka služeb bude rozšířena o cykloboxy s možností nabíjení elektrokol.
Příklad nádražní architektury bruselského stylu v Ostravě
Řeč bude o ostravské části Vítkovice, kde od roku 1967 slouží veřejnosti železniční nádraží. Projektant Josef Danda, rodák z Koleče u Slaného, vycházel v oblasti železničních…
Dodavatelem projektu i stavby je seskupení firem Chládek a Tintěra, Pardubice a EUROVIA CS. Rekonstrukci výpravní budovy plánuje Správa železnic ukončit na přelomu let 2024 a 2025.
1) čerpáno z tiskové zprávy Správy železnic, státní organizace, redakčně doplněno