Rekonstrukce nádraží v lázeňském městě Teplice na spadnutí
Památkově chráněná nádražní budova v Teplicích bude kompletně zrekonstruována. Správa železnic veřejnost informovala o úmyslu započít práce na objektu již na konci letošního roku.
Nádražní objekt v Teplicích v Čechách byl vybudován z podnětu zakladatelů soukromé železniční společnosti Ústecko-teplická dráha v letech 1856-58 podle návrhu Josefa Turby, který se rozhodl ji nakreslit v arkádovém slohu (takzvaný Rundbogenstil inspirovaný ranou fází neorenesance). Vybudoval ji stavitel Josef Kraus. Chloubou nádraží bylo foyer s kopulovitými a zrcadlovými klenbami nesenými kamennými sloupy.
Původně dvoupodlažní budova byla pak na počátku 19. století podle plánů Hermanna Rudolpha z Teplic uvedena do současné podoby. Nádraží bylo tehdy nastaveno o jedno patro s byty a rozšířeno o restauraci. Rudolph doplnil nový typ oken (sdružená se středním sloupkem), vycházel přitom z románské architektury. V interiéru pak aplikoval neorenesanční sloh. V roce 1955 pak byla při dílčí rekonstrukci do foyer instalována pískovaná skla s výjevy z dějin lázeňství Dagmar Boehmové a z dějin železnice a průmyslu Jana Kalouse. V roce 2005 nádraží prodělalo peronizaci, vybudovány byly nové podlahy a obklad stěn v interiéru, to vše v unifikovaném drážním stylu, již ne tolik lahodícímu oku návštěvníků.
V současnosti probíhají jednání o rekonstrukci teplické nádražní budovy, projekt je ve stadiu stavebního řízení a výběrového řízení na zhotovitele stavby. Zahájení první ze tří etap rekonstrukce by mělo proběhnout na konci letošního roku. „Celkovou dobu rekonstrukce v současné době odhadujeme na 2 až 3 roky. Harmonogram a náklady, které si rekonstrukce vyžádá, se budou ještě zpřesňovat během zpracovávání projektové dokumentace. Prvotní odhady hovořily o 800 milionů korun, promítnout se do nich ale mohou nároky památkové ochrany a pravděpodobně i současný růst cen stavebních materiálů. Pokrýt by je měly prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ dodává tisková mluvčí Správy železnic, Radka Pistoriusová.
Památkový průzkum
V rámci předvoje nyní v budově probíhá restaurátorský průzkum. V rámci skenování stavu a pasportizace hodnotných památkových prvků již došlo k objevení původních honosných zdobných prvků. Odborníci podobná odhalení očekávali, budova měla již v době svého vzniku velký mezinárodní význam a budována byla jako vysoce reprezentativní objekt. Z doby vzniku jsou zde zachovány také například mramorové podlahy, bohatá štuková výzdoba (zjištěno bylo, že původně byla i pokovena), zlacení se vyskytuje také na zábradlí, na vstupním schodišti jsou patrné šablonové malby. Nalezené zdobné prvky budou obnoveny, díky technice tvorby zdobení – opakující se šablonou – nehrozí přitom narušení stavebního harmonogramu.
Tři stavební etapy
Rekonstruována bude obálka budovy, její fasáda i střecha, také první nástupiště a přilehlá třetí kolej, interiéry (včetně obnovy původní stylové restaurace či výměny příslušné části oken a dveří), rozšířeny budou přízemní prostory pro cestující, vytvořen nový reprezentativní sál (pro vedení železnice i k pronájmu) a upraveny budou rovněž okolní plochy nádraží, na nichž vzniknou také nová parkovací místa s několika dobíjecími stojany, stání pro kola či zamykatelné cykloboxy. V plánu je také vznik nájemních a služebních bytů či prostor pro lékařské ordinace.
Nově zrekonstruovaný Negrelliho viadukt ve své plné kráse
Negrelliho viadukt je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu. Byl postavený před více než 170 lety, přičemž první větší opravy se dočkal až v roce 2017, kdy na…
Rekonstrukce proběhne postupně po etapách, přičemž v první řadě dojde k realizaci obálky budovy. „V další fázi proběhne kompletní rekonstrukce objektu a zřízení bezbariérového přístupu do budovy. Součástí bude i rekonstrukce prvního nástupiště, zvednutí jeho hrany a nové zastřešení. Veškeré stavební úpravy i vzhled budovy budou navrženy tak, aby zohlednily její památkovou ochranu,“ upřesňuje Pistoriusová.
Fotogalerie
https://teplice-teplitz.net/stavby/karta/nazev/83-hlavni-nadrazi
https://www.spravazeleznic.cz/-/v-teplicke-nadrazni-budove-se-odkryla-puvodni-vyzdoba-z-19-stoleti
Nová Masaryčka: ambiciózní projekt Zahy Hadid vzbuzuje emoce
V okolí Masarykova nádraží v centru Prahy má vzniknout nová moderní čtvrť. Odvážný návrh byl jedním z posledních děl, který vytvořila světoznámá architektka iráckého původu Zaha…
Brno bude mít nové nádraží s vlastní kaplí
V září vyhlásilo Brno architektonickou soutěž o podobu nového vlakového nádraží. Bude ležet u Svratky, přibližně osm set metrů od toho stávajícího. Součástí zadání je i…