Státní hranice u stanice Vlárský průsmyk

Správa železnic hledá projektanta na modernizaci dalšího úseku Vlárské dráhy

Brno 24. ledna (ČTK) - Správa železnic hledá projektanta na modernizaci a elektrizaci dalšího úseku Vlárské dráhy mezi Brnem a Veselím nad Moravou. Loni jej vybrala pro úsek mezi Blažovicemi a Nesovicemi, nyní jde podle webu Zdopravy.cz o úsek mezi Nesovicemi a Kyjovem. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy vyplyne předpokládaná cena modernizace z projektu, jeho předpokládaná cena je 162 milionů, napsal ČTK. Nyní Správa železnic vyhodnocuje nabídky, stavba by měla začít v roce 2027.

Vlárská dráha je poslední dvoukolejnou tratí v Česku, po které nemůžou jezdit elektrické vlaky. Trakční vedení je natažené pouze v příměstském úseku z Brna do Blažovic, které se modernizovalo před deseti lety a rychlost se zde zvýšila z 80 na 100 kilometrů za hodinu. Z Brna do Veselí je to 90 kilometrů za hodinu a v některých úsecích by se mělo jezdit až 120 kilometrů za hodinu, v rovinatějších úsecích za Kyjovem až 160 km/h. Modernizovat se má směrem od Brna do Veselí a jako první má přijít na řadu příští a přespříští rok úsek z Blažovic do Nesovic. Odhadované náklady jsou 2,56 miliardy korun, přičemž samostatnou stavební akcí je modernizace stanice ve Slavkově u Brna s předpokládanými náklady 574 milionů korun. Zatím železničáři předpokládají, že letos ve druhé polovině roku získají pro obě stavby stavební povolení a vypíšou výběrové řízení na zhotovitele. Poté budou termíny a náklady upřesňovat.

Úsek z Nesovic do Kyjova by měl přijít na řadu v letech 2027 až 2029 a díky přestavbě vznikne i nová zastávka Nemotice v obvodu současné stanice. Bude umístěna u přejezdu u silnice směrem na Snovídky, což zkrátí docházkovou vzdálenost z Nemotic i ze Snovídek.

Úsek z Kyjova do Veselí by se měl modernizovat jako poslední v letech 2029 až 2031. Po dokončení nabídne trať vyšší rychlost a tedy zkrácení jízdních dob. Dnes spěšné vlaky z Brna do Veselí dojedou za hodinu a půl. Zároveň kraj zvažuje nahradit staré motorové vlaky, které dosud na této trati jezdí. Jednou z variant, kterou už se vydaly některé jiné kraje, jsou elektrické vlaky, které zvládnou jet na baterie část cesty, kde není trakční vedení.

Autor: ČTK
Foto: Kamil Korecz, CC BY-SA 4.0, zdroj: www.wikipedie.org