Správa železnic rozšíří koleje mezi vinohradským tunelem a mostem na Výtoni
Praha 22. srpna (ČTK) - Správa železnic (SŽ) vypsala tendr na projektanty rekonstrukce železniční trati v Praze mezi vyústěním vinohradských tunelů a mostem na Výtoni. SŽ o tom informovala v tiskové zprávě. Úpravy trati mají mimo jiné posunutím výhybek prodloužit tříkolejný úsek trati na hlavní nádraží. Stavět se má v letech 2026 až 2028. Na upravenou trať má v budoucnu navázat nový tříkolejný most na Výtoni, který má nahradit nynější historickou konstrukci. To kritizují památkáři, spolky a místní radnice.
Úsek mezi hlavním a smíchovským nádražím podle SŽ denně využívá přes 200 dálkových i regionálních vlaků a v budoucnu se počítá s přidáním dalších spojů. V plánu je například vznik nové linky S71 z Radotína přes Krč a Zahradní Město do Běchovic. Aktuálně je trať výrazně omezena kvůli špatnému stavu výtoňského mostu, po kterém v jeden moment může projíždět pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.
"Stavbaři rozšíří několik podchodů pod tratí, současně přesunou výhybky pod Nuselským mostem směrem k ulici Na Folimance," uvedla SŽ. Kromě vyšší kapacity bude podle státní organizace rekonstrukce znamenat také nižší hluk a vibrace pro obyvatele okolních domů. Výše nákladů bude známa až po dokončení projektové dokumentace, stojí dále v tiskové zprávě.
Na rozšíření trati má navázat nový most, který má podle plánů SŽ na stávajících pilířích nahradit nynější konstrukci z přelomu 19. a 20. století. Organizace aktuálně hledá projektanty, stavět chce v letech 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Původní konstrukce, která je památkově chráněná, by se měla přesunout na nové místo mezi Modřany a Velkou Chuchlí, kde by sloužila chodcům a cyklistům.
Plány SŽ ohledně výtoňského mostu čelí dlouhodobě kritice ze strany památkářů, městských částí a občanských spolků. Podle kritiků je most významnou technickou památkou, která zároveň tvoří důležitou část pražského panoramatu, a měl by se opravit a zůstat na svém místě. Mezi kritiky patří Národní památkový ústav, spolek Nebourat, Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS), Praha 2 či Praha 5. I pražské zastupitelstvo si loni schválilo usnesení, podle kterého hlavní město požaduje zachování mostu ve stávající podobě a doplnění třetí koleje. Opoziční Praha Sobě vedení magistrátu kritizuje za to, že tento postoj nedostatečně vymáhá.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradila konstrukce, která se klene přes Vltavu dosud. SŽ má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Status památky se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.