Stavba mimoúrovňové křižovatky Hlinky v Brně byla zahájena

V brněnské ulici Hlinky byla 8. prosince 2003 zahájena stavba mimořádně složité mimoúrovňové křižovatky, která po dokončení pomůže urychlit městskou i individuální dopravu blízko areálu výstaviště. Motoristé tak budou moci po dokončení křižovatky plynuleji jezdit po takzvaném velkém městském okruhu a zlepší se i doprava na brněnské výstaviště. Sdružení vedené společností Skanska DS dokončí stavbu v hodnotě 1,633 mld. Kč v březnu roku 2007.

Stavba řeší úrovňové křížení ulice Bauerovy s ulicemi Hlinky a Pisárecká, které jsou dnes řízené světelnou signalizací. Po ulici Bauerově je veden velký městský okruh. Tato světelně řízená křižovatka znamená pro Velký městský okruh (VMO) značnou zátěž, a proto bude řešena mimoúrovňově. Stavba prakticky navazuje na vyústění Pisáreckých tunelů a v délce asi 800 m vytváří minimálně čtyřpruhovou vozovku VMO bude prozatím jen provizorně navazovat na ulici Žabovřeskou. Ta je v současně době jen dvoupruhá.


Stávající stav křižovatky z ulici Hlinky

Stísněné podmínky dané stávající zástavbou a zejména areály Brněnských vodáren, Brněnských veletrhů, Dopravního podniku města Brna a Speciálních škol pro nevidomé a zrakově postižené, postavily před projektanta velmi obtížný úkol. Ten se rozhodl pro mimoúrovňové křižovatky, kdy jeden směr VMO bude veden uměle vybudovaným tunelem a nad ním bude ve druhé etáži úrovňová křižovatka řízená světelnou signalizací pro obslužný provoz. Druhý směr VMO bude probíhat ve stávající trase, zahloubené proti dnešnímu stavu o cca 2 m a na dvou místech pod novými mostními objekty.


Položený základní kámen pro výstavbu nové křižovatky

V horní etáži vznikne vlastně nový prostor klasické úrovňové městské křižovatky, která bude ve stejné úrovni jako dnešní smyčka tramvaje v Pisárkách. Celý prostor bude architektonicky začleněn ke stávající zástavbě, nad smyčkou je vyprojektováno zakryté atrium s uměleckými díly. V podzemí je naprojektována zastávka tramvaje zpřístupněná pro invalidy výtahem.

Průběh stavby a její vliv na dopravu a okolí

Celá stavba se bude provádět za plného provozu Velkého městského okruhu a tramvajových linek. Dlouhodobě uzavřena bude ulice Hlinky a ulice Pisárecká. Aby se vyřešilo dopravní spojení do městské části Kohoutovice, která by byla uzavřením ulice Pisárecké částečně odříznuta, je součástí stavby vybudování nového mostu přes řeku Svratku (během 6 měsíců). Po uvedení mostu do provozu se uzavře ulice Hlinky a Pisárecká a dočasně se tak spojí ulice Žabovřeská s Veslařskou. Po skončení stavby se plánuje využít most pro pěší a cyklistickou dopravu.


Plánovaná stavba po dokončení

Rok 2004 - 2007

Most by tedy měl být uveden do provozu v polovině roku 2004. Po jeho zprůjezdnění bude převádět dopravu jen ve směrech Žabovřesky-Veslařská a Veslařská-Výstaviště. Vznikne zde tedy nová křižovatka s možností odbočit jen vpravo a dojde k odklonu linek MHD na náhradní trasy.V rámci první etapy bude též provedeno propojení dnešní vedlejší ulice Kamenomlýnské, která je dnes přerušena vchodem do areálu škol pro slabozraké a nevidomé. Stane se tak průjezdnou a zajistí se přístup k rodinným domkům. Ty by byly jinak během provádění stavby bez příjezdu.


Plánovaná stavba po dokončení

Doprava po VMO bude po celou dobu stavby fungovat prakticky bez přerušení. Během výstavby bude několikrát přesměrována pouze na polovinu dnešní vozovky. Vždy však bude pro každý směr zachován alespoň jeden jízdní pruh. V průběhu druhé poloviny roku 2005 bude doprava vedena krátkodobě dokonce i po plochách dnešního parkoviště BVV. Nejnáročnější na převádění dopravy bude zřejmě druhé pololetí roku 2004, kdy budou v místě dnešní křižovatky budovány vodovodní kolektory. Jáma bude hluboká až 9 m a bude ji nutno přejíždět po provizorních mostech. Zprůjezdnění mimoúrovňové křižovatky a MHD v původních trasách se předpokládá až těsně před ukončením stavby na začátku roku 2007.

Údaje o stavbě

Název stavby: Projekt E III – 13 silnice I/42 Brno VMO, MÚK Hlinky
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa Brno
Projektant: PK Ossendorf s.r.o.
Zhotovitel: Sdružení MÚK Hlinky: Skanska DS a.s. – vedoucí člen sdružení, ŽS Brno a.s. – člen sdružení
Termín zahájení: 12/2003 - slavnostní zahájení proběhlo 8. prosince
Termín dokončení: 03/2007

Technické údaje:

Počet stavebních objektů: 332
Počet provozních souborů: 33
Délka silničního tunelu: 320 m
Šířka tunelu: 12,1-18,67 m
Plocha mostu nad tunelem: 10 434 m2
Množství betonu v objektu tunel: 16 000 m3
Výkopy: 210 000 m3
Násypy: 80 000 m3
Počet demolovaných objektů: 16
Plocha nových komunikací: 49 000 m2
Plocha nových chodníků: 5 500 m2
Délka nových tramvajových kolejí: 3 500 m.


1) Zpracováno podle tiskové zprávy společnosti Skanska autora Ondřeje Šucha
Autor:
Foto: Marcel Hrdý a archiv Skanska