Stavba tunelu pod českobudějovickým nádražím začne v příštím roce
České Budějovice 16. dubna (ČTK) - Stavba automobilového tunelu pod českobudějovickým nádražím začne příští rok. Odhadované náklady jsou kolem 4,5 miliardy korun. Stavba potrvá přibližně pět let. Novinářům to dnes řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Podle něj půjde o nejsložitější stavbu v novodobé historii města. Tunel propojí dopravu z centra města na takzvanou zanádražní silnici, která vede k nájezdu na dálnici D3.
"My jsme se po řadě dlouhých let, kdy se o podjezdu jen mluvilo, dostali do fáze, že máme dokončenou projektovou dokumentaci, máme zažádáno o stavební povolení, které bychom rádi do konce roku získali. A na začátku příštího roku bychom tu stavbu zahájili," uvedl Kuba.
Tunel propojí Mánesovou ulici se čtvrtí Suché Vrbné, kde vyústí do dvou ramen. Jedno navede dopravu do Dobrovodské ulice a druhé do ulice U lávky. Hejtman uvedl, že se před několika dny setkal s obyvateli Suchého Vrbného, kteří se zajímali o možné dopady na okolí. "Bude to nejsložitější stavba, kterou České Budějovice zažily, protože se bude vždy sundávat část kolejí na příjezdu vlaků na nádraží, což bude provázeno uzavírkami tratí. Ale jedná se o stavbu, která je potřebná. Protože pro propojení centra města s částí za nádražím jsme limitováni pouze současným podjezdem u viaduktu, který nelze rozšířit," uvedl Kuba.

Pardubické letiště rozšíří terminál, přibude třetí odbavovací brána
Pardubice 14. dubna (ČTK) - Stavební a interiérové dokončení druhého nadzemního podlaží letištního Terminálu Jana Kašpara v Pardubicích bude stát 87 milionů korun bez DPH. Cena,…
Nový tunel pod nádražím bude měřit zhruba 400 metrů. Výška bude 4,2 metru. Kuba dodal, že celková investice se bude dělit do několika částí, které se týkají i staveb na povrchu tunelu. Proto také některé položky bude hradit Správa železnic a město České Budějovice. "Tím, že bude financování rozloženo do několika let, bychom to měli snadněji zvládnout," řekl Kuba.
České Budějovice v roce 2020 navrhly takzvanou esovitou variantu podjezdu. Kraj se ale vrátil k původní přímé alternativě, která byla v minulosti první volbou. "Esovitou variantu jsme navrhovali, protože byla lepší pro obyvatele Suchého Vrbného. Umožňovala přímý výjezd z tunelu. Současná varianta však počítá s výjezdy ve směru do Suchého Vrbného do dvou větví. Jedna z nich se vrací směrem k centru městu a druhá vede k dálnici D3. Obyvatele Suchého Vrbného tak bude muset pro nájezd a výjezd z tunelu hledat objízdné trasy," uvedl bývalý náměstek českobudějovického primátora Viktor Lavička (ANO). Dodal, že esovitá varianta byla zamítnuta kvůli tomu, že by ústila v blízkosti parkovacího domu, který připravuje Správa železnic. "Ale nyní se ukazuje, že by do něj nakonec esovitá varianta nezasahovala," řekl Lavička.
Téma: Dopravní stavby
V místě, kudy povede tunel pod nádražím, stojí nad kolejemi lávka pro pěší a cyklisty. Město ji kvůli výstavbě tunelu posune blíže k budově nádraží. Náklady na projekt se pohybují ve stovkách milionů korun.