Trendy 2020: Vystoupit ze stínu stereotypu
Nový rok je příležitostí pro rekapitulaci a zpřítomnění vizí pro nadcházející období. Tvůrci ze studia David Architekti se zamýšlejí nad trendy pro rok 2020 a popisují základní linie jejich současné tvorby. Ve svých realizacích oživují architekturu jako jedinečný umělecký žánr, který není samoúčelný, ale vychází vstříc současným potřebám člověka.
Zachování starého a dotvoření novým
Rekonstrukce domu je pro architekta velká výzva. Starý objekt většinou nevyhovuje současným potřebám, protože dnes žijeme jinak než v době, kdy domy vznikaly. Častým požadavkem klientů je rozšíření domu a navýšení obytné plochy. Někdy nezbývá než původní stavbu zbourat a vytvořit zcela nový objekt. Existují ale i výjimky. „Často má v sobě dům cenné původní prvky, které jsou nenahraditelné. Takové se snažíme vyzdvihnout. Zachovat, přetvořit, podpořit a zakomponovat do nových struktur domu. Podobnou situaci jsme řešili při rekonstrukci funkcionalistické vily v Pyšelích nedaleko Prahy. Staré a odžité jsme odstrojili, citlivě zrekonstruovali a doplnili atypickou přístavbou ve tvaru hrušky,“ vysvětluje Ing. arch. Igor David. Dojem z takové stavby je pak opravdu silný, což dosvědčují reakce stavebníků i obyvatel z okolí vily.
Dům jako socha
V Pyšelích nedaleko Prahy dokončuje studio David Architekti rekonstrukci prvorepublikové vily. Do zahrady jasně vystupuje atypická dostavba, která udivuje svým architektonickým…
Nedržet se stereotypu a objevit nové postupy a formy
Tvůrčí potenciál architekta a designéra spočívá v tom, že se podívá na projekt novýma očima a najde řešení. „Z toho může vyplynout například to, že se klasické materiály a konstrukce použijí novým způsobem a ukáže se, že je to pro ně naprosto přirozené,“ uvádí Ing. arch. Igor David. „Hranatý zděný dům v Pyšelích jsme dotvořili organickým objektem ze dřeva, který je opláštěný hliníkovými šablonami. Je to propojení tradičních i moderních konstrukcí. Tradiční elementy propojují dům s jeho historií, nové konstrukční prvky umožňují vytvořit atypické, zborcené objekty a posunují celý dům do současnosti,“ doplňuje.
Studio David Architekti se nebojí ani experimentálních disciplín jako parametrický design, mezi jehož světově známé reprezentanty patří Zaha Hadid či Frank Ghery. „Design zvaný také algoritmický jsme použili právě při stavbě „hrušky“ v Pyšelích. Hlavním účelem zmíněné disciplíny je využít matematiky a programování k převodu organického, geometricky těžko definovatelného tvaru, do formy, kterou definovat lze. Poté je možné nově vzniklý tvar popsat, vyrobit a postavit,“ dodává Ing. arch. Aleš David.
Originalitu stavby dotváří originalita zevnitř
V realizacích našich architektů je patrný výrazný umělecký koncept a jinak tomu není ani u interiérového designu, kterému se náš tým také věnuje. „Stále častěji spolupracujeme s manufakturami a drobnými výrobci, kteří si berou za vzor retro styly, historické prvky a detaily. U zákazníků je poptávka po objektech a zařízeních, které nevyrábějí linky ve velké továrně. My jdeme ještě dál. Pro specifické potřeby domu a jeho obyvatel navrhujeme autorský nábytek na míru. Patří zde křesílka, pohovky, šatny, stoly či svítidla,“ uvádí Igor David.
Jedním z posledních výrazných solitérů studia David Architekti je atypický lustr do jídelny. „Svítidlo jsme navrhli a vyrobili pro vilu v Pyšelích, aby korespondovalo s jeho základním funkcionalistickým charakterem. Aby se v něm propojil prvek funkcionalistický a utilitární s uměleckým aspektem. Základním stavebním prvkem svítidla je prostá skleněná trubice o průměru 30 mm, kterou vyrábí firma Kavalier Sázava pro laboratorní účely. Tento běžně dostupný materiál jsme použili zcela volným způsobem a přetvořili v artefakt. Ve výsledném designu se volně protínají čtyři trubice ve dvou Perspexových nosičích, takže se dají různě povytahovat a zasouvat podle potřeby. Do trubice je vložený čtyřhranný hliníkový profil osazený LED pásky a také stočená rourka z nehořlavého papíru, která světlo rozptyluje, aby neoslňovalo. Konstrukce je propojená červenými oplétanými kabely, které rozmnožují drobné červené motivy použité v celém domě,“ vysvětluje Aleš David.
Sochaři a výtvarníci často pracují s běžně dostupnými materiály, jež přetvářejí v umělecká díla. Používají je jako základní stavební kameny a vidí v nich kvalitu, kterou chtějí dále použít. „Není to originalita za každou cenu, ale vyvstává ze situace. Dům si o to řekne,“ říká na závěr Igor David.
Související články
- Interiér břeclavské smuteční síně oceněn v proslulé soutěži sádrokartonářů
- Zámek nebo škola? Teplická obchodní akademie stavbou čtvrtstoletí?
- Rozsáhlá rekonstrukce vrátila Státní opeře vzhled z roku 1888
- Nejvyšší vrchol Orlických hor se pyšní novou rozhlednou