TRIDO oslavilo 10. výročí
V tomto roce vstoupila firma TRIDO již do 11. roku své úspěšné existence. Během této doby udělala veliký kus práce a v současnosti nabízí širokou škálu výrobků - automatické dveře, průmyslová a garážová vrata, turnikety atd. O nejdůležitějších meznících vývoje, současnosti a plánech do budoucna jsme si pohovořili s ředitelem firmy Miroslavem Hasou.
Jak byste stručně gharakterizoval 10 let existence firmy TRIDO?
Uplynulých 10 let by se zjednodušeně dalo nazvat obdobím růstu. Firma nevznikla transformací nějakého již existujícího podniku, ale prakticky od nuly. V současnosti má již přes 70 zaměstnanců a obrat přes 100 mil Kč. Začínali jsme v roce 1995 s jednou pronajatou kanceláří, 1 PC a faxem a se třemi zaměstnanci. V malé pronajaté dílničce o ploše 35 m2, umístěné na dvoře vesnického rodinného domku, jsme vyráběli automatické dveře, které se dodávaly do bank a hotelů. Už zpočátku jsme kladli důraz na kvalitu a i v tak skromných prostorách se nám to dařilo. Díky tomu byli zákazníci spokojení, postupně nám přibývaly zakázky a my se rozrůstali. Přibývali zaměstnanci, výrobní a kancelářské plochy.
Ing. Miroslav Hasa, ředitel firmy TRIDO
Která léta byla pro firmu nejzajímavější?
Samozřejmě to byla první léta existence firmy. To bylo období obrovského nadšení. Mysleli jsme si, že stačí několik let usilovné práce a budeme tzv. za vodou. Samozřejmě, že to tak jednoduché není. Postupně jsme zjišťovali, že i obrovské firmy ze západu, které pro nás byly v té době vzorem, byly jen veliké, ale nepružné. Některé už dnes neexistují. Usnuly na růžích, nepřizpůsobily se neustálému vývoji trhu a buť zkrachovaly, nebo je skoupila konkurence. Jiné však pokračují v úspěšném rozvoji. A z těch si chceme brát příklad.
Jak to bylo dále?
Nám zakázky přibývaly a malá dílnička nám již byla těsná. Proto jsme si v roce 1996 pronajali prostory v bývalých garážích ČSAD o rozloze pro nás tehdy neuvěřitelných 120 m2. Přibyli noví zaměstnanci a otevřeli jsme první pobočku v Praze a později druhou na Slovensku. V těch letech kulminovala v ČR výstavba čerpacích stanic a naši klienti po nás požadovali nejen automatické dveře, ale i vrata do myček. Rozhodli jsme se tedy rozšířit sortiment o průmyslová vrata. Zpočátku jsme vrata kupovali od výrobce z Holandska. Velká vzdálenost však měla za následek velkou nepružnost, která se projevovala zvláště při dodávkách náhradních dílů. Po dvou letech tedy padlo rozhodnutí zahájit vlastní výrobu vrat. S tím však bylo spojeno mnoho problémů - od zvládnutí neznámé technologie výroby až po nezbytný pronájem dalších výrobních a skladovacích prostor. V roce 1999 už nám byly těsné i kanceláře, a proto jsme pronajali malý rodinný domek v Blansku. V té době jsme již měli pobočky v Praze a Plzni a pronajaté výrobní prostory v několika okolních vesnicích - Jedovnice, Ostrov a Kotvrdovice. S tím souvisela i nutnost řešit komunikační, dokumentační a organizační problémy. Jejich zvládnutí nám ale zajistilo, že pozdější přechod firmy na systém řízení jakosti ISO 9001 byl téměř jen administrativní záležitostí. Přesto však komunikace s tolika roztříštěnými pracovišti byla obtížná a tak, když se nám na konci roku 2001 naskytla příležitost koupit v Blansku areál o rozloze 10 tisíc m2 po zkrachovalé stolařské firmě, připadalo nám to jako sen a vůbec jsme neváhali. A již na začátku následujícího roku jsme po inventurách začali stěhovat výrobu do "vlastního". Jen soustředěním výroby do jednoho místa se nám prudce zvýšila produktivita práce. Po nastěhování ze všech ponajatých provozů z okolních vesnic jsme ale najednou zjistili, že jsou nám stávající budovy malé a museli jsme ihned začít se stavbou nové skladové haly a přistavět administrativní budovu. V následujícím roce jsme pak vybavili vzorkovny a vybudovali další kanceláře a jednací místnost v podkroví administrativní budovy.
A jaký byl loňský rok 2004?
Ten byl opravdu pěkný a je pokračováním růstové tendence. Objem tržeb byl jako ve všech předchozích letech zase vyšší, a proto jsme museli opět stavět, tentokrát novou expediční halu. Koupili jsme i objekt naší pobočky ve Zvolenu, kde jsme byli do té doby v nájmu. V tomto roce již jela naplno i pobočka v Opavě. A zajímavě se rozvíjí i export do zahraničí.
Jak hodnotíte vstup ČR do Evropské unie?
Nejsem makroekonomem ani politikem. Jistě nám to přinese hodně pozitivního i negativního. Je však na nás, abychom se snažili využít to pozitivní. V obchodu se státy Unie se nejvýrazněji projevilo značné zjednodušení v proclívání zboží a z toho plynoucí snadnější možnosti spolupráce se zahraničními firmami.
A jak můžete hodnotit první pololetí letošního roku?
Začátek letošního roku byl těžký. Na první dva studené měsíce jsme zvyklí, ale v březnu letošního roku jsme měli obavy, že nedochází ke globálnímu oteplování, ale naopak přichází doba ledová. Dlouhá zima s sebou nesla stagnaci ve stavebnictví. To pro nás znamenalo v prvních třech měsících roku neobvyklý propad. Ale v následujících měsících jsme už propad dohnali a to by mohlo znamenat, že i tento rok dopadne velmi velmi dobře.
Jaké produkty nabízíte?
První produkt, s kterým jsme začínali, byly automatické dveře. Dále to byla průmyslová vrata. Od nich byl již jen krůček ke garážovým vratům. Náš sortiment se dále rozšiřoval, například o turnikety, hangárová a skládací vrata. Kromě produkce běžných výrobků je firma TRIDO chrakteristická výrobou atypů a někdy až unikátních výrobků. S trochou nadsázky bychom mohli použít známý slogan – "Nic není nemožné". V naší technické zdatnosti vydíme totiž budoucnost. Jednoduché výrobky umí vyrobit kde kdo. Vyrábí se na běžících pásech a v obrovských objemech. Jakmile ale požaduje architekt nebo investor realizaci svých nápadů, naráží na neschopnost výrobců je ralizovat. A zde nastupuje TRIDO. Naše unikátní automatické turniketové dveře můžete najít např. ve vstupu do ČNB v Praze na Příkopě.
Své výrobky prodáváte hodně i v cizině. Kde konkrétně?
Dnes máme již instalace i v takových exotických místech jako je Jižní Korea. V Paříži máme automatické dveře dokonce několik kroků od Eifellovky. Další instalace jsou pak např. v Norsku, Mongolsku. V současné době však nejvíce dodáváme výrobky do Německa, Slovenska, Slovinska, Bulharska atd.
Určitě se účastníte veletrhů. Kterých?
Již od založení firmy – tedy 10 let - se pravidelně účastníme dvou největších stavebních výstav a to na jaře IBF Brno a na podzim FOR ARCH Praha. Kromě toho to bylo nespočet různých menších výstav regionálního charakteru. V posledních letech jsme opět obnovili naši účast na výstavě CONECO v Bratislavě.
V letošním roce je naše prezentace opravdu velkorysá. Vystavovali jsme i na takové mezinárodní výstavě jako je známá SAE DUE v Bologni. Další pak byla již zmiňovaná výstava CONECO v Bratislavě, CONSTRUMA v Budapešti, FOR ARCH v Banské Bystrici, IBF v Brně a AUTOSALON v Brně. Na podzim nás ještě čeká FOR ARCH v Praze a MTV v Plovdivu.
Jako způsob reklamy je možné brát i sponzorování prospěšných aktivit. Podporujete nějaké i vy?
Samozřejmě. Nepovažujeme to ale za reklamu, ale spíš za lidský postoj. Firma TRIDO finančně pomáhá tělesně a zrakově postiženým dětem. Sponzorujeme a podporujeme mladé sportovce - hokejisty, basketbalisty, fotbalisty, cyklistický oddíl a další.
Kdybyste měl na závěr vyzdvihnout tři stěžejní přednosti vaší firmy, jaké by to byly?
Pro zákazníky a obchodní partnery jsou to především:
- dodržování dohodnutých termínů
- vysoká kvalita, odbornost a schopnost řešit složitá technická zadání
- pružnost a rychlost v dodávkách výrobků i v servisu
Jak se díváte do budoucnosti?
Chceme zajistit růst firmy a držet krok s konkurencí.