Veletrh Rail Buseness Days 2024 v ostravském Trojhalí

Jede jede mašinka, kouří se jí z komínka ... tentokrát nevezla opilce, nýbrž stavební materiály, technologie i pracovníky, kteří stavby staví. Jsme na třídenním veletrhu, po roce opět v ostravských budovách Trojhalí, na venkovní ploše a kolejích sousedního nádraží Ostrava - střed. Zde se ve dnech 11. až 13. června prezentovalo 125 našich i mezinárodních firem včetně nejmodernějších osobních i nákladních lokomotiv a vagonů.

Abychom začali úplně od začátku, neškodí si něco málo napsat o místě konání, tedy Trojhalí. Dříve elektrocentrála pro koksovnu Karolina a Žofinskou huť, nyní moderně využívaná industriální památka. Autorem současného projektu je Ing. arch. Josef Pleskot. Menší samostatná budova velikosti 98 x 17 m, plochy 1 666 m2, pojme 350 osob. Dvojlodní objekt: 60 x 80 m, 4 800 m2, 4 800 osob.

Náš zájem se soustředil na železniční stavby. Jednou ze společností, která je představila, byl polský Budimex Kolejnictwo SA, nedílná součást Skupiny Budimex, největší polské stavební firmy. Realizuje projekty v oblasti silniční, železniční, letištní a vodohospodářské infrastruktury, pozemního stavitelství, energetiky a průmyslu. Za všechny realizace jmenujeme železniční obchvat Varšavy z konce dvacátých let.

U nás se stále více mluví o stavbě vysokorychlostní tratě Praha - Brno - Ostrava s odbočkou do Břeclavi. Pro představu: z Prahy do Brna dojedete za hodinu, do Jihlavy za 52 minut, z Brna do Ostravy za 36 minut, z Prahy do Ostravy za 1 hodinu a 36 minut. Tak jsou fakta v prospektu Správy železnic, státní organizace Praha.

Výstavba a rekonstrukce veškeré železniční dopravy jde mj. ruku v ruce s Modest-Gemini, což je plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení, Modest-Marshal automatizovaný systém bezpečného řízení spádoviště i Lexis inteligentní zabezpečení přejezdů od PrvníSignální. Své služby, technologie a systémová řešení zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky pro železniční, silniční dopravu i metro, vystavovala AŽD Praha, s r. o., pod heslem Bezpečně k cíli.

Železniční tratě a vlečky, ale též tramvajová kolejiště a metro, se neobejdou bez betonových pražců ŽPSV, s. r. o., z Uherského Ostrohu. Dělají i betonové nástupištní přístřešky půdorysných tvaru T a U. Zde si připomeňme, že přístřešky mají pultovou nebo valbovou střechu s volitelnou krytinou, např. plechovou, keramickou nebo bitumenovou.

Na kolejích v interiéru položená zdánlivě neforemná žlutá kovová konstrukce skrývala super lehký měřící vozík Krab S-Light. Je určen pro geometrické parametry kolejí, např. rozchod, směr, výška, převýšení atd., o rychlosti měření 15 km/hod. Palubní počítač má paměť na 2000 km. Vyrábí Komerční železniční výzkum, spol. s r. o.

Kdo by neznal pokračovatele železniční nákladní dopravy v bývalé Československé a nyní České republice - Skupinu ČD Cargo. Disponuje 700 lokomotivami a 20 tisíci vozy. Z přepravovaných komodit uvádíme železo a strojírenské výrobky, stavebniny, pevná paliva, dřevo a papírenské výrobky, chemické výrobky a kapalná paliva a další.

Na kolejích poutala pozornost osobní vlaková souprava švýcarské firmy Stadler, určená pro Srbsko. V Ostravě jezdí tramvaje této firmy. Nelze minout ani multioborovou stavební společnost Subterra, s výrobním programem podzemní, pozemní a dopravní stavby, technická zařízení budov a technologické celky infrastrukturních projektů. Výstavba tramvajového tunelu Žabovřeská v Brně, rekonstrukce ČEZ zimního stadionu v Kladně, elektrizace železniční trati Uničov - Olomouc, výstavba inženýrských sítí pro rezidenci Waltrovka v Praze - to je jen malá ukázka.

Na historii, dynamický vývoj a novinky se v uvedeném směru přichází každoročně do Ostravy podívat bez mála 20 tisíc odborníků i laiků. Mezi nimi malí i velcí kluci, kterým učarovaly "mašinky", stará a nová nádraží i ti, kteří obrazně i doslova nohama stírají rosu na kolejích.

Autor: Mgr. Zdeněk Svoboda
Foto: Mgr. Zdeněk Svoboda