Výsledky soutěže Výrobek roku 2011
Na brněnském výstavišti byly v pátek 15. 4. 2011 slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže Výrobek roku 2011, zaměřené na stavební výrobky a technologie. Již 5. ročník uspořádalo Národní stavební centrum (NSC) a časopis Stavebnictví a interiér. Vedle tří hlavních a sedmi speciálních cen byla udělena Cena škol, Cena veřejnosti, Cena NSC a čestná uznání.
Letošní ročník soutěže byl výjimečně vyrovnaný, o čemž svědčí minimální rozdíly mezi oceněnými a neoceněnými a především tři výrobky s naprosto totožným hodnocením pro udělení ceny za provedení.
Hlavní ceny
Vícevrstvá izolace POLAR+ (Dape, spol. s r.o.)
POLAR+ je vícevrstvá tepelná izolace s reflexními účinky. V tloušťce 35 mm se vzduchovou mezerou nahradí 250 až 310 mm běžného izolantu. Je velice vhodná na zateplení stávajících objektů – rekonstrukce střech a půdních prostor, dále na zateplení dřevostaveb, nízkoenergetických a pasivních domů, sportovních hal, zemědělských objektů apod.
Reflexní izolace umožňuje až 6× menší tloušťku izolantu v konstrukci oproti běžné izolaci. Leštěné hliníkové vrstvy odráží až 95 % sálavé složky tepla v zimním období zpět do interiéru a v letním období odráží tepelné zatížení ze střechy zpět do exteriéru. Nedochází tedy v letních měsících k přehřátí interiéru.
Frézovaná lamela Fasrock L (Rockwool, a.s.)
Zateplení stropů nad sklepními prostory nebo nad terénem vyžaduje kvalitní tepelnou, zvukovou i protipožární izolaci. Jedním z možných a účinných řešení je izolace těchto stropů spodem. Právě k této aplikaci je určena izolační deska Fasrock L frézovaný. Spojuje v sobě všechny výhody kamenné vlny – má výborné tepelněizolační vlastnosti, je nehořlavá, tlumí hluk, je odolná proti vlhkosti (deska je v celém objemu hydrofobizovaná) a je šetrná k životnímu prostředí. Je ideální např. pro izolaci podlah přízemních bytů umístěných nad studenými suterény.
Použití frézované vlny Fasrock L s sebou nese i další výhody. Zejména v technických prostorech (garáže, kotelny) je možné ji ponechat bez povrchové úpravy. Při zvýšených nárocích na estetiku lze na povrch izolace nanést fasádní barvy nebo omítku. Umožní opticky vyrovnat povrch díky zkosené hraně o 16 mm pod úhlem 45°. Jednotlivé lamely se kladou na vazbu předsazené o polovinu, což přináší efektní, jemně členěný povrch.
Skrytá síťka proti hmyzu SITPROM (Sitprom, s.r.o.)
Skrytá síťka je nový systém, který opticky nekazí vzhled ani tvar oken a dveří a přitom chrání před obtížným hmyzem. Je vyrobena z kvalitních a trvanlivých materiálů, které se vyznačují tvarovou stálostí a odolností. Síťka je umístěna na rámu okna (v místnosti) po obvodu křídla. V tomto místě není vystavena žádným povětrnostním vlivům a tím je zaručena její dlouhá životnost.
Vše se ovládá pomocí okenní kliky: Otevřete-li okno na ventilaci, síťka se rozprostře mezi rámem a křídlem a plní tak funkci ochrany proti hmyzu. Otevřete-li celé okno, síťka zůstává skryta na rámu.
Cena škol
Nadkrokevní izolace BramacTherm (BRAMAC střešní systémy spol. s r. o.)
BramacTherm je spolehlivá a tepelně vysoce účinná nadkrokevní střešní izolace se snadnou a rychlou montáží a malou mírou rizika vzniku chyb a vad při provádění. O generaci předbíhá tradiční mezikrokevní řešení.
Cena veřejnosti
Okno PROGRESS Elite (DAFE – PLAST Jihlava, s.r.o.)
Okno PROGRESS Elite je ze šestikomorového profilu REHAU GENEO, jehož základem je materiál RAU-FIPRO umožňující výrobu určitých rozměrů oken bez armování.
Cena za ochranu životního prostředí od NSC
Pěnové sklo REFAGLASS – tepelná izolace pro jednodušší a levnější stavební řešení (RECIFA a.s.)
Lehké, pěnové sklo REFAGLASS nahradí běžné materiály (EPS, MW, keramzit ...). Otevírá tím nová řešení tepelné izolace, např. pod základovou deskou i jinde. K výrobě se používá recyklované sklo.
Speciální ceny
Cena za design – Napínané podhledy DPS® – „Český rukáv” (DPS design s.r.o.)
Popis: Nový systém pro tvorbu 3D z napínaných folií. Výsledný vzhled je hladký a čistý bez nevzhledných viditelných konstrukcí. Systém s názvem „Český rukáv”.
Cena za nápaditost – Graphisoft Virtual Building™ Explorer (Centrum pro podporu počítačové grafiky ČR)
Virtual Building™ Explorer je jedinečný, interaktivní, 3D prezentační nástroj pro architekty, kteří chtějí vytvářet nové standardy pro prezentaci vlastních projektů.
Cena za význam pro stavebnictví – Zateplovací systém GIGATHERM (Xnergie, s.r.o.)
Odvětrané fasádní zateplení s 20letou zárukou na funkci, 8 cm izoluje lépe než 25 cm konvenční izolace.
Cena za úspory energie – Tepelná čerpadla Dimplex LI 2M a HPminiA (TERMO KOMFORT, s.r.o.)
Tepelná čerpadla Dimplex LI 2M (vzduch-voda) s výkonem ca 5 kW a HPminiA (země-voda) s výkonem ca 3 kW pro nízkoenergetické a pasivní domy
Ceny za provedení – Okno ROTO DESIGNO (ROTO stavební elementy s.r.o.)
Nízkoenergetické střešní okno s nadstandardními tepelnými parametry, celoobvodovým kováním a moderním vzhledem.
Ceny za provedení – Těsnicí pásky Strait-Flex (Jan Strnad – Dýhy)
Straitflex je ucelená řada pásků pro vyztužení a utěsnění rohů a ostatních spojů sádrokartonových a sádrovláknitých desek.
Ceny za provedení – Ochranný nátěr Sikagard®-907 W (Sika CZ, s.r.o.)
Impregnační a ochranný nátěr na bázi akrylátové pryskyřice pro betonovou a zámkovou dlažbu.
Čestná uznání
- Kouřové zábrany PROMADRAHT® a PROMATECT®-H (Promat s.r.o.),
- Okenní profil INOUTIC EFORTE (Deceuninck, spol. s r.o.),
- Cementotřísková deska CETRIC AKUSTIC FINISH (Cidem Hranice a.s., divize Cetris),
- Prefabrikované komínové systémy Schiedel PARAT (Schiedel s.r.o.),
- PASSION 4 – okno se čtyřnásobnou ochranou (Internorm-okno s.r.o.),
- Vsakovací plastové boxy Azura a Q-Bic (WAVIN OSMA s.r.o.),
- Injektážní krém SikaMur® InjectoCream–100 (Sika CZ, s.r.o.),
- Fasádní systém COTTA (Kovové profily, spol. s r.o.),
- Podestový blok BRONZE (BRONZE, s.r.o.),
- Kompaktní inteligentní zařízení FRIGOAir (Jaroslav Šalý – FRIGOtech).
Další informace včetně popisu jednotlivých výrobků naleznete na stránkách www.vyrobekroku.cz nebo na webu www.stavebnictvi3000.cz.
Způsob hodnocení
Hlavní předností této výrobkové soutěže ve stavebnictví je způsob hodnocení, do kterého je zapojena odborná obec, nastupující generace stavbařů a veřejnost.
Hlavní ceny a pět tématických cen vybrala odborná porota složená ze zástupců partnerských vysokých a středních stavebních škol. Porotci mají každoročně možnost se s výrobky dopředu a podrobně seznámit, na společném zasedání je diskutovat s přihlašovateli a na minivýstavce si výrobky prohlédnout nebo vyzkoušet. Vlastní hodnocení provádí porotci sami, anonymně v tichu své pracovny a bez ovlivňování. V porotě letos zasedli 24 porotci. Porota výrobky tradičně známkovala v pěti kritériích (nápaditost, provedení, význam, přínos pro úspory energie a design) známkou 1 až 5 jako ve škole.
Letošní Cenu škol udělilo 574 vyučujících a studentů středních a vysokých stavebních škol, kteří představovali odbornou obec. Způsob hodnocení byl stejný jako u poroty, hodnocení zde probíhalo jen prostřednictvím internetu. Širší veřejnost zvolila pomocí internetové sítě také Cenu veřejnosti. Každý hlasující volil jediný z nominovaných výrobků. Všechny uvedené ceny byly přihlašovatelům přiděleny na základě statistického vyhodnocení udělených známek resp. (u ceny veřejnosti) hlasování. V případě rovnosti průměrných známek byla cena udělena vícekrát, což se letos stalo v případě ceny za provedení, která byla udělena třem výrobkům.
Další cenu, za ochranu životního prostředí, letos udělilo Národní stavební centrum, které přitom vycházelo i z výsledků statistického vyhodnocení známek poroty a škol.
Jedinečný způsob udílení cen v soutěži Výrobek roku je uplatněn od samého začátku, tedy od ročníku Výrobek roku 2005/2006. Téměř se eliminují časté, oprávněné i neoprávněné stížnosti, že o vítězích podobných soutěží rozhoduje ekonomický vliv, hodnota zakázek nebo úplatků od přihlašovatele nebo malá způsobilost některých porotců, kteří se nechávají ovlivnit.
Vysoká publicita
Jeden z principů soutěže Výrobek roku je navazování oboustranně prospěšných kontaktů mezi výrobci a distributory stavebních materiálů a širší i odbornou veřejností. Organizace soutěže, kde se obě strany setkávají, to přirozeně umožňuje. Partnerské školy mohou výrobce požádat o poskytnutí propagačních materiálů, vzorků nebo prezentací. Nebo naopak. Od vyučujících a studentů se informace šíří v rodinách, mezi příbuznými a známými. Druhým řečištěm osvěty/propagace je publikování v odborných časopisech.
Výrobek roku 2012
Zároveň s vyhlášením výsledků letošního ročníku byl odstartován ročník 2012 a zahájen příjem přihlášek. Pro zajištění kvalitního posuzování a hodnocení a i z jiných důvodů technického rázu pořadatelé omezili počet nominací na 30. Výjimku mohou tvořit nominace od odborných a mediálních partnerů. Dovolujeme si proto vážné zájemce vyzvat, aby svá rozhodnutí neodkládali. Prvních dvacet přihlášek bude přijato pouze na základě podmínek pro přihlášení, zbylých 10 bude do soutěže zařazeno začátkem března 2012, v případě více než 10 zájemců proběhne výběr. Podrobné informace budou v nejbližší době zveřejněny na webových stránkách www.vyrobekroku.cz.