Zachráněné dřevěné podlahy Schwarzenberského paláce
Jednou z nepřehlédnutelných stavebních dominant Hradčanského náměstí v Praze je sevřený komplex budov Schwarzenberského paláce. Tento monument jedinečné české renesanční architektury, který byl vybudován v rozmezí 40–70 let 16. století je pro kolemjdoucí skutečnou pastvou pro oči.
Černobílá sgrafitová psaníčka a ornamenty zdobící venkovní fasádu jsou právě základním zdobným prvkem české renesance. Vnitřní prostory, tvořené početnými sály a místnostmi s renesančními klenbami nebo trámovými stropy se stropními i nástěnnými malbami, dávají vzpomenout na bohatou historii, která tudy prošla po kamenných dlažbách v přízemí a dřevěných podlahách v patrech vyšších.
V roce 2002 přešel palác do správy Národní galerie, která tak získala mimořádný objekt pro instalaci svých expozic a díky jejímu úsilí a péči bylo rozhodnuto o nutnosti stavební rekonstrukce vnitřních prostor paláce.
Dřevěné podlahy
Jednou z klíčových součástí stavebních úprav bylo restaurování, oprava, případně doplnění stávajících intarzovaných parketových podlah a podlah fošnových na celkové ploše 1600 m2 tak, aby bylo dosaženo v maximální míře obnovy původních dřevěných podlah.
Brněnská firma Stopo Brno, s využitím zkušeností dnes již neexistující firmy Artes, provedla restaurování a konzervaci historických skládaných čtvercových parket s maximálním využitím původních dřevin a materiálů.
Stejně tak bylo pro fošnové podlahy využito původních dřevěných fošen ze smrku, modřínu a boru nebývalých šířek, které byly restaurátorským zásahem petrifikovány, zakonzervovány a navráceny zpět v maximální míře do původních prostor.
Povrchová úprava
Nová povrchová úprava, která musela plně respektovat jak galerijní provoz, tak i specifické požadavky památkového dozoru, byla pro tuto akci speciálně navržena firmou Uzin s.r.o. v úzké spolupráci s předním výrobcem parketových laků firmou Pallmann.
Vlastní zpětná pokládka parket i fošnových podlah byla provedena na dřevěnou konstrukci pomocí lepidla UZIN MK 73.
Povrchové úpravy byly prováděny firmami Stopo Brno a Martin Sukup za technického dozoru firmy Uzin s.r.o. a zástupců Pallmann.
Pracovní postupy
V prvním sledu prací bylo provedeno postupné broušení spolu s tmelením spár. Závěrečné jemné přebroušení dokonale zvládla tříkotoučová parketová bruska LAGLER TRIO.
V případě prkenných podlah bylo patiny „stáří” dosaženo světlošedým mořením prken speciálním výrobkem na vodní bázi PALLMANN PALL-X BEIZEN, který byl na plochu nanášen mohérovým válečkem a na druhý den zapracován bílým padem. Následným krokem bylo vlastní lakování parketovými laky PALLMANN – základním lakem ALL BASE (ve dvou vrstvách) a vrchním lakem současné nejmodernější nanotechnologie PALL-X NANO (rovněž ve dvou vrstvách s mezibrusem). Takto provedená povrchová úprava nejenže zvýraznila kresbu dřevěných podlah, ale zároveň jim poskytla dokonalou ochranu a mimořádnou odolnost.
Profesionální práce
U parketových a fošnových podlah vhodně zvolený pracovní postup, maximální využití původních historických dřevin, vhodný výběr dřevin doplňujících a podlahové stavební chemie a také řemeslný fortel pracovníků firmy STOPO Brno, pracovníků bývalé firmy Artes z Lysic a firmy Martin Sukup – parketové podlahy plně uspokojily požadavky jak investora, tak i projektanta. S trochou nadsázky by se dalo říci, že Národní galerie získala v dřevěných podlahách další zachráněný prvek naší historie.