Pohled na Žofinskou huť přes nově zregulovanou Ostravici v 70. letech 20. století.

Žofinka - krasavice inteligentní

Tak nazýval ženy herec Vlasta Burian. V případě Žofie, arcivévodkyně rakouské, celým jménem Sofhie Friederike Dorothee Wilhelmine (1805- 872), je toto označení více než trefné. Byla vpravdě krásná a moudrá. Jejím jménem byly pojmenovány hutě - SofienHütte.

Každé místo má své místní pojmenování. Tedy i oblast mezi vítkovickými železárnami a strojírnami a Trojhalím, kde žofinské největší vysoké pece stály 99 let. Zdrobnělý a zlidovělý název Žofinka se rozšířil mezi hutníky ve druhé polovině dvacátého století.

Ostrava se mění. Na programu je i výstavba nové městské čtvrti "Pod Žofinkou", podél levého břehu řeky Ostravice a železniční trati do Frýdku-Místku, v části Moravská Ostrava. Jednoduše řečeno: dojde v blízké budoucnosti k propojení městského centra s Novou Karolinou a s industriálním areálem Dolní oblasti Vítkovic (DOV). Zabere rozlohu dvaceti hektarů.
Žofinská huť ze 30. let 20. století, most vpravo dnes vede do východní části řešeného území.
Návrh nové čtvrti objasní urbanisticko architektonická soutěž, kterou připravuje vlastník území společnost Pod Žofinkou Holding, a. s., ve spolupráci se statutárním městem Ostrava, městským obvodem Moravská Ostrava a Přívoz a dalšími aktéry. Nejvýznamnějším prvkem modrozelené infrastruktury nové čtvrti bude park o rozloze 17 tisíc až 24 tisíc m2. Dále zde bude kvalitní bydlení, adekvátní občanská vybavenost, služby, prostory pro komerční využití a nová pracovní místa.
Z jihu navazuje na Žofinku rozsáhlé přestavbové území Dolních Vítkovic, ze severu oblast Nové Karoliny. U ní si neodpustíme "odbočku" v podobě lidového názvu obchodního centra Karoliny - Fukušima, pojmenovaného dle japonské atomové elektrárny, respektive její krabicové architektury. Tady Ostrava propásla z hlediska architektury mít v centru města skvělou dominantu. Ještěže došlo k částečné nápravě v západní části novou bytovou výstavbou a unikátní novostavbou Organica. Věříme, že čtvrť Žofinka na ně naváže. V prostoru mezi Trojhalím a zástavbou vázanou na ulici Důlní a břehem řeky Ostravice se počítá s výstavbou komunikace s tramvajovou tratí délky jedné míle (1,609 km). Přesné označení trasy od nástupní po konečnou: pavilon A na výstavišti Černá louka - BMW Ostrava ve Vítkovicích. Osa zajišťuje vznik a napojení tramvajové paralely v centru a její prodloužení na Slezskou Ostravu (pravý břeh Ostravice) k mostu Miloše Sýkory. Z historie místa - výstavba baráků pro nuceně nasazené ve 40. letech 20. století. Pro válečný provoz Žofinské huti vystavěny provizorní dělnické baráky, z části zničené náletem spojeneckých vojsk. V letech 1946-47 byly některé obnoveny za stejným účelem. Koksovna na Karolině fungovala do 80. let dvacátého století. Následovala postupná demolice téměř všech objektů. Založení Žofinské huti - první vysoká pec vznikla v roce 1873, do konce 19. století provozovala tři vysoké pece. Počátkem 20. století byly postaveny další dvě vysoké pece. Žofinská huť tavila železo až do roku 1972. Demolována byla o dva roky později.
Propojení území Žofinky s Moravskou Ostravou, Dolní oblastí Vítkovice, Novou Karolinou a pravým břehem Ostravice. Přesněji zahrnuje území vymezené na východě po břeh Ostravice, na jih po novou lávku DOV, na západě k železniční trati nádraží Ostrava - střed a na severu k železniční vlečce. Dále zabere nezastavěné rozvojové plochy Nové Karoliny až k řece Ostravici a k Trojhalí i k nové zástavbě. Do konce t. r. bude připraven urbanistický koncept daného území.
Autor: Mgr. Zdeněk Svoboda
Foto: Mgr. Zdeněk Svoboda