Firmě ŽPSV, která dodává betonové výrobky pro stavebnictví, klesly tržby i zisk
Uherský Ostroh (Uherskohradišťsko) 3. listopadu (ČTK) - Dodavateli betonových výrobků pro stavebnictví, firmě ŽPSV z Uherského Ostrohu na Uherskohradišťsku, klesly tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží z předloňských více než 1,982 miliardy korun na loňských 1,829 miliardy korun. Společnost loni vykázala čistý zisk přesahující 266,4 milionu korun, v roce 2020 činil 342,9 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy podniku zveřejněné ve Sbírce listin. Firma vyrábí železniční pražce, silniční svodidla, protihlukové stěny nebo prefabrikáty pro mostní konstrukce.
Loňský rok znamenal pro společnost podle jejího jednatele a generálního ředitele Tomáše Opletala období mnoha změn. "V prvním pololetí 2021 jsme dosahovali relativně solidní zakázkové náplně, ale nervozita na trhu v zimních měsících a následná skokově se navyšující cenová úroveň vstupního materiálu, služeb a všeobecné zpožďování dodávek materiálu do výroby způsobily, že rentabilita nebyla dosahována na odpovídající plánované úrovni," uvedl Opletal.>
Postupně se podle něj snižovala také zakázková náplň u příčných a výhybkových pražců a nastal propad zakázek u železničních staveb. "Ve druhém pololetí se situace zčásti zlepšila. Zvýšila se cenová hladina našich výrobků a služeb, získali jsme několik zajímavých zakázek v oblasti pozemního stavitelství a ceny v oblasti železničních staveb se podařilo udržet, někde i navýšit oproti našim plánovaným cenám," uvedl jednatel.>
Téma: Beton
Největším odběratelem příčných pražců od ŽPSV byla loni Správa železnic. Další dodávky pražců směřovaly pro dopravní podniky, zejména do Prahy, Brna a Ostravy. V oblasti pozemních staveb ŽPSV loni doplnil výrobu zakázkami, jako byly logistické centrum v Opočně v okrese Rychnov nad Kněžnou, revitalizace letního stadionu v Pardubicích nebo stavba prodejen ve Strakonicích a Teplicích.>
Společnost loni dokončila referenční stavbu nové přejezdové konstrukce, u rámových propustí zahájila výrobu moderních prefabrikátů. Pro letošek podnik počítal například s inovací konstrukce patkových trub. V roce 2021 zaměstnávala firma v průměru 483 lidí, o rok dříve měla o 50 zaměstnanců více. Na osobní náklady loni uvolnila zhruba 298,9 milionu korun.>
Převýšení 235 metrů na sedmi kilometrech a stoupání až 58 ‰. To je česká nejstrmější železniční trať
Na přelomu 19. a 20. století byla za účelem propojení regionů Liberecka a Jablonecka s oblastí hornoslezských uhelných pánví zbudována železniční trať. Stavba probíhala v letech…
Pro letošek firma ŽPSV očekávala ve srovnání s loňskem propad prodeje příčných pražců zhruba o 20 procent. U pozemních staveb a dalšího sortimentu podniku předpokládala obdobné výkony jako v roce 2021. Vlastníkem podniku je německá společnost Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH.
Historie ŽPSV sahá do roku 1952, kdy byl v Praze založen Podnik pro lomy a štěrkovny. V roce 1963 se firma přejmenovala na Železniční průmyslovou stavební výrobu se sídlem v Uherském Ostrohu, kde je také jeden z jejích výrobních závodů. Další závody jsou v Nových Hradech na Českobudějovicku, Doloplazech na Prostějovsku, Čerčanech na Benešovsku a Liticích nad Orlicí na Orlickoústecku, závod realizace staveb je v Pardubicích. Firma má i dceřiné společnosti na Slovensku a v Bulharsku.>