Netradiční školku v Semilech tvoří dva kruhy. Vystavěna je v pasivním standardu
Futuristická architektura se nevyhýbá ani vzdělávacím zařízením. V Semilech na Liberecku najdete originální školku, která vyčnívá nejen svými organickými tvary a barevností, ale i chytrým technickým řešením. V nové školce si děti užívají komfortu, jaký přinášejí nejmodernější technologie.
Výstavbu nové školky plánovali v Semilech již od roku 2009, městu se na ni ale dlouhou dobu nedařilo získat dotace, a tak z projektu sešlo. Na podzim roku 2015 poté vypsala radnice anonymní architektonickou soutěž, do které se přihlásila studia z celého světa. Městu se nakonec nejvíce zalíbil projekt architekta Marka Topiče. Jak vypadá moderní školka za 105 milionů pro 110 dětí?
Architektonické soutěže se účastnil celý svět
Zájem o architektonickou soutěž, kterou město vypsalo v roce 2015, byl obrovský. Zadáním města bylo vybudování zařízení s nízkými náklady na energie, a to za použití kvalitních materiálů při výstavbě. Soutěže se zúčastnilo 70 architektů a studií nejenom z České republiky, ale i z Německa, Slovenska, Rakouska, Švédska, Španělska anebo Japonska. Jako vítězný byl nakonec vybrán návrh Mgr. A. Marka Topiče, jehož návrh oslovil porotu dispozičním řešením s minimem chodeb a pružným prolínáním dvou kruhů se společným zázemím. Moderní budova se pro semilské předškoláky otevřela v září minulého roku.
Stavbu protáhla celosvětová pandemie
Cesta za novou mateřskou školou byla dlouhá a složitá. Projekt se zkomplikoval už při zakládání stavby, poté se práce protáhly kvůli koronaviru a následně dokončení komplikovaly problémy s dodávkou interiérového vybavení. Výstavbě nové mateřské školy předcházela demolice původní školky ze 70. let minulého století. Samotná výstavba nové budovy začala v létě roku 2020 a dokončena byla v červnu minulého roku. Budova v sobě zahrnuje hlavní objekt (4 třídy, kuchyň, zázemí), přístřešek pro odkládání kol a komunálního odpadu, pavilon se skladem nářadí a hraček a altánky pro obě školky.
Třídy jsou rozmístěny v kruhu
Celková užitná plocha interiéru činí 1 213 m². Atria oddělují jednotlivé části dispozice, ale zároveň slouží jako komunikační centrum a prostor pro společné aktivity. Prostory obou školek jsou dispozičně identické, ale odlišují se použitými materiály a barevným řešením. Místnosti běžné mateřské školy jsou umístěné mezi barevné boxy, jejichž barevné řešení vychází z tzv. Ostwaldova chromatického kruhu a vybraných barev odkazujících k duze. Waldorfské části naopak dominuje dřevo – od podlah, přes stěny, po hračky.
Ventilátory iCON jako drobná součást velkého příběhu
Žijeme v pragmatickém světě, v němž technickou náplň projektů určují provize. A přeci tomu tak není vždy. Stále ještě existují architekti a designéři, jimž leží na srdci kvalita a…
Prostorná zahrada nabízí vše, co dětské srdce žádá
Ze všech obytných a sanitárních místností si mohou děti vyjít na terasu, jež je v celé ploše kryta předsazenou částí střechy, a tvoří tak přechodovou zónu zahrady. Zahrada, kterou využívají rovněž obě školky, je nejen zajímavá esteticky, ale nabízí i rozličné herní prvky, jako jsou skluzavky, houpačky, prolézačky a 3 pískoviště. Součástí zahrady je i pahorek, který architekti vybudovali z přebytečného množství hlíny a který lze v zimě využít na sáňkování a bobování.
Objekt je založen na základových pasech a patkách s oboustranně pnutou základovou deskou. Svislé nosné konstrukce tvoří železobetonové monolitické sloupy a stěny, které jsou po obvodu doplněny o ocelové sloupy. Strop tvoří železobetonová monolitická obousměrně pnutá deska, po jejímž obvodu je navržena vykonzolovaná markýza. Budova je přirozeně osvětlená celoobvodovou prosklenou fasádou, kterou doplňují 2 velké světlíky a 41 světlovodů. Vnější stěny jsou obloženy fasádními deskami ze samonosného vysokotlakého laminátu.
Zaoblený tvar minimalizuje zastínění se sousedními objekty
Budova je navržena v pasivním standardu, s vytápěním a chlazením tepelnými čerpadly prostřednictvím vzduchotechniky a systému vytápění a chlazení podlahy a stropu. „Zaoblení budovy poté minimalizuje vzájemné zastínění se sousedícími objekty. Denní pobytové zóny se nacházejí směrem k jihu, jihovýchodu a jihozápadu. Oproti tomu na severu, severovýchodě a severozápadě se nacházejí vstupní, technické, skladové a odpočinkové plochy,” vysvětluje Mgr. A. Marek Topič. Nežádoucí solární tepelné zisky v letním období redukují stínící rolety.
Zdroje:
[1] PRESS KIT projektu: Autorská zpráva www.marektopic.cz.
[2] www.nasepojizeri.cz
[3] www.bak.cz