Příští rok začne Pardubický kraj stavět část dalšího přivaděče k budoucí D35
Pardubice 21. listopadu (ČTK) - Pardubický kraj začne příští rok stavět část dalšího přivaděče k budoucí dálnici D35. Modernizovat chce silnici II/312 z Chocně na České Libchavy na Orlickoústecku, uvedl v tiskové zprávě mluvčí hejtmanství Dominik Barták. Úsek je součástí přivaděče ze Žamberka přes Choceň s napojením na dálnici u Vysokého Mýta.
"Předání staveniště je v tuto chvíli naplánováno na duben příštího roku po ukončení zimní údržby. Na trase však již nyní probíhají přípravné práce na kácení dřevin v celém úseku stavby, které bude provedeno v zimním období. Zároveň necháváme zpracovat dopravně-inženýrské opatření tak, aby původní termín dokončení stavby zůstal beze změny," uvedl hejtman Martin Netolický. Samostatnou stavbou v tomto úseku je obchvat obce Mostek, kde se dokončuje projektová dokumentace pro podání žádosti o územní rozhodnutí.
Téma: Dopravní stavby
Celý přivaděč ze Žamberka k Vysokému Mýtu bude velmi nákladnou a komplikovanou stavbou. První část o délce přibližně 13 kilometrů vytvoří obchvat Vysokého Mýta a Chocně a je vedena v nové trase. "Nyní ještě přibyla čtyři mimoúrovňová železniční křížení. Jedno je na koridorové trati, kde bude traťová rychlost 200 kilometrů v hodině, a úrovňový přejezd tak není možný. Druhý nadjezd bude nad tratí Choceň – Týniště nad Orlicí pro traťovou rychlost 160 kilometrů v hodině. Dva mimoúrovňové přejezdy se plánují pro zvýšení traťové rychlosti lokálních tratí do Vysokého Mýta," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Kvůli nové trase kolem Chocně bude nutné upravit zásady územního rozvoje kraje. Posledním úsekem bude modernizace silnice z Českých Libchav do Žamberka.
"Pokud by vše šlo podle ideálního scénáře, tak by stavba obchvatu Vysokého Mýta mohla začít v roce 2025," uvedl Kortyš. Další etapa u Chocně by mohla být zahájena v roce 2028.
Přivaděč je zřejmě dosud největší silniční stavbou v Pardubickém kraji. Hejtmanství na ni získalo díky vládnímu memorandu 1,2 miliardy korun, odhadované náklady ale postupně vzrostly nejdříve na 1,8 miliardy korun a aktuálně na 2,5 miliardy korun. "Vše samozřejmě výrazně prodražují mimoúrovňová křížení se železnicí, o jejichž finančním krytí samozřejmě jednáme se státem," uvedl Netolický. Na přivaděče a napojení na D35 stát před lety v memorandu slíbil 2,7 miliardy korun.
Hejtmanství letos zahájilo výstavbu dvou nových napojení na dálnici, u Dašic a Rokytna. Pracuje se rovněž na modernizaci silnice II/360 z Ústí nad Orlicí do Litomyšle v úseku Němčice – Sloupnice. Již dříve byla dokončena celková úprava silnice z Litomyšle do České Třebové.