Rekordní pátý ročník soutěže Kanceláře roku zná své vítěze
Jedenáct vítězů si minulý týden během letní Garden Gala na Žofíně odneslo ocenění Kanceláře roku. Vyhlášení probíhalo v interiéru Paláce Žofín i v jeho přilehlých zahradách. Oceněné prostory potvrdily současné trendy v navrhování kanceláří, mezi něž patří například hybridní pracovní model – část práce z domova a část z kanceláře –, zmenšování plochy kanceláří či pojetí kanceláří především jako místa pro setkávání pracovníků a tvorbu firemní kultury.
Po všech stránkách rekordní ročník potvrdil, že soutěž je špičkou v oblasti oceňování kvalitního pracovního prostředí a kancelářského designu. Přihlášky do soutěže, posílaly nejen samotné soutěžící firmy, ale i architektonická studia. Soutěž již popáté organizovala společnost Prochazka & Partners. „Letošní ročník byl v mnoho ohledech výjimečný. Vlastní podstata důležitosti a využitelnost kanceláří je velkým globálním tématem kvůli dopadu pandemie covid-19, která přinutila velkou část kancelářských pracovníků po celém světě pracovat z domova. Uplynulý rok nám ukázal mnoho vrstev kancelářského prostoru, který plní nejen pracovní, ale i podstatnou společenskou roli. Jako porotci vidíme, že většina firem zahájila návrat do kanceláří s různými modely fungování. Ať už je ale model návratu jakýkoli, tak je to bezesporu napříč trhem návrat do kanceláře. Jako porota v kontextu posledního roku doceňujeme odvahu lídrů firem soutěžících v rámci Kanceláří roku zejména v jejich vizi a snaze v této nelehké době jít o ten pomyslný krok dále, tedy zajistit pro své lidi nadstandardní pracovní zázemí. Lidé tak mohou s radostí v těchto nových inspirativních kancelářích nejen pracovat, ale i se socializovat a vytvářet natolik důležité neplánované kreativní činnosti. Ty jsme jako lidé schopni dělat pouze pokud spolu trávíme čas osobně. Význam naší soutěže v doceňování těch, kteří se zasadí o vytvoření nadstandardního zázemí, platí tak v dnešní době dvojnásob,“ říká Radek Procházka, zakladatel soutěže Kanceláře roku a Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.
Z pohledu kancelářského designu a vybavení dochází ke stále většímu propojení s domovem. Kromě samotného pracoviště začínají kanceláře stále častěji připomínat bydlení či příjemnou kavárnu. „Každoročně roste jak počet přihlášených projektů, tak i jejich kvalita. Je to dobrá zpráva, protože po prvním covidovém lockdownu padaly názory, že kanceláře již nikdo nebude potřebovat. Není to pravda, trh s kancelářemi se proměňuje – a to i z pohledu designu a vybavení, ale rozhodně pokračuje dál. Změny jsou nejrychleji vidět hodně na realizacích z oblasti retailu a IT, které patřily tradičně k těm progresivním,“ říká Petr Zahálka, obchodní ředitel společnosti ProInterier a člen odborné poroty soutěže Kanceláře roku.
Výjimečné kancelářské interiéry firem v České republice letos soutěžily v deseti kategoriích, z toho kategorie Start-up kanceláře roku a Malé kanceláře roku byly letošní novinkou:
- FTV Prima (Kanceláře roku nad 5000 m2, autor: Spaceplan s.r.o. a dotegg architekti s.r.o.)
- AIMTEC (Nejlepší regionální kancelář roku, autor: Ing. arch. Jiří Zábran a Ing. arch. Markéta)
- Fortuna (Finanční instituce kanceláře roku, autor: Studio Perspektiv)
- PRODUCTBOARD (Start-up kanceláře roku, autor: YUAR)
- Ataccama Software (IT kanceláře roku, autor: Ing. arch. Tomáš Holub)
- PKV BUILD (Poradenské kanceláře roku, autor: PREMIER interiors s.r.o., Ing.arch. Andrea Pastrnek)
- Livesport (Kanceláře 21. století, autor: Studio Reaktor)
- Scott-Weber Workspace - The Flow Building (Hub & Co-working kanceláře roku, autor: Scott.Weber Workspace & Chapman Taylor)
- Jaegermeister (Employee friendly kanceláře roku, autor: Ing. arch. Nikola Netušilová)
- ZDR Investments (Malé kanceláře roku, autor: David Witásek a QARTA)
Pomyslnou jedenáctou kategorií pak je speciální Cena poroty, udělovaná napříč všemi přihlášenými realizacemi. Jejím cílem je ocenit výjimečný přínos pro architekturu a design. Letos si toto ocenění odnesl Telegraph Hub z Olomouce (autor: MgA. Ing. arch. Lukáš Blažek).
„Loni jsme představili novinku v podobě Regionální kanceláře roku a je vidět, že regiony opravdu jedou. V této kategorii letos zvítězil plzeňský Aimtec. Kromě toho se další dvě letošní vítězné realizace nachází mimo Prahu a všechny jsou naprosto výjimečné. Ať je to olomoucký Telegraph Hub, který si odnesl ocenění Cena poroty, anebo PKV Build z Brna za vítězství v kategorii Poradenské kanceláře roku,“ dodává Jiří Zavadil, Managing Director společnosti Vitra a porotce soutěže Kanceláře roku.
Odborná porota složená z předních odborníků kancelářského trhu – Petr Zahálka (ProInterier), Jiří Zavadil (Vitra), Oleg Haman (Obec architektů), Jaroslav Vendl (SilentLab), Michal Kunc (Atelier Kunc Architects), Igor Hobza (monom) a Radek Procházka (Prochazka & Partners) – hodnotila interiéry z hlediska výjimečnosti a designu prostor, inovací (technologické, materiálové, praktické), atmosféry, a především kvality pracovního prostředí a uspokojení potřeb zaměstnanců. Napříč všemi kategoriemi porota ocenila i atraktivitu pracovního prostředí a nakolik je kancelář příjemným a pohodlným místem k práci.
Kancelář v zahradě: antistresové účinky i profesionálně vyhlížející prostředí pro schůzky s klienty
Pracujete často z domu? Nebo vás práce z domova jen láká, avšak váš dům vám k tomu neposkytuje vhodné podmínky? Umožňuje-li to velikost vašeho pozemku, zvažte vybudování zahradní…
„Určitým trendem a zároveň i trochu nešvarem letošního ročníku byl nárůst realizací ve stylu DIY, kdy se firma rozhodne, že si na základě průzkumu mezi zaměstnanci navrhne své vlastní kanceláře svépomocí. Je to ale právě architekt, který umí takto posbíraná data přetavit v nápaditý a designově sjednocený návrh, který dohromady takzvaně funguje. Je tedy otázkou, zdali je toto správná cesta a v některých případech, kde bylo hlasování hodně těsné, pak v dané kategorii vyhrála nakonec realizace, kterou navrhl zkušený architekt,“ říká Oleg Haman, předseda Obce architektů a porotce soutěže Kanceláře roku.
Kvalitní, ohleduplné a zdravotně nezávadné kanceláře jsou jistě trendem několika posledních let, který pandemie o to více zrychlila i prohloubila. Stále více zaměstnanců se tak zajímá o to, zdali budovy mají certifikace i z pohledu kvality vzduchu či hladiny hluku. „Vlivem covid-19, dochází nejen k využívání mobilních odhlučněných pracovišť pro jednoho i více pracovníků, ale také k intenzivnějšímu rozdělování celých kanceláří na menší celky, mj. díky akustickým proskleným příčkám. V takto vytvořených menších místnostech pak vzrůstá zájem o prvky potlačující ozvěnu jako jsou stropní obklady či dokonce akustické obrazy na zdi. Pozitivním výsledkem všech těchto úprav je zvýšení bezpečnosti a produktivity pracovníků v kancelářích,“ říká Jaroslav Vendl, spoluzakladatel společnosti SilentLab a porotce soutěže Kanceláře roku.
Fotogalerie
Světlo v bytě a kanceláři
Světlo hraje v našich domácnostech i na pracovištích velkou roli. V obou případech jde o interiéry, avšak očekávání, která od osvětlení v těchto dvou funkčně odlišných prostorech…