Jaký bude osud lávky přes řeku Otavu?
To je otázka, kterou si kladou nejen obyvatelé jihočeského města Písku. Osud lávky pro chodce a cyklisty, od prosince minulého roku uzavřené, je chmurou na kráse města, které letos slaví 777 let od svého vzniku. Věřme, že tři šťastné sedmičky napomohou odborníkům při zkoumání vad, které si vzal na starost Kloknerův ústav při ČVUT v Praze. Jeho odborné stanovisko by mělo být známo v polovině července 2020.
Přistupme blíže ke zmiňovanému objektu a řekněme si dosud známá fakta. Předně jde o stejný typ konstrukce jako v případě lávky, která se zřítila na sklonku roku 2017 v Praze-Troji. Aby se tak nestalo i v Písku byla 17letá „mladice“ preventivně uzavřena. Jistě jde o chvályhodnou prevenci, vždyť v Nymburce radní svoji stejně projektovanou lávku raději rovnou nechali zbourat.
V současnosti tedy dochází k posouzení statiky, stavu konstrukce, pevnosti nosných ocelových lan. I laik se při pohledu na prohnutou mostovku diví a zřejmě právem se obává, že by neunesla ani větší počet chodců, natož cyklistů a už vůbec ne jinou zatěžkávací zkoušku v podobě např. nákladního automobilu s nákladem nebo, nedej bože, dvaceticentimetrovou vrstvu mokrého sněhu.
Ještě upřesníme umístění lávky – ve směru od Nového mostu po proudu Otavy spojuje sídliště Portyč na levém břehu s pravobřežním Nábřežím 1. máje. Na dohled je i Kamenný most, chcete-li starý, který vydržel i ty nejničivější povodně či válečné vřavy. Je starší než pražský Karlův most. V kontrastu k němu jsou tři zmíněné lávky, mnohem mladší, jež přesto dosloužily. Zajímavé by bylo vyslechnout si projektanty a realizační firmy. Jejich železobeton to v tomto případě v porovnání s obyčejnými kameny prohrál na celé čáře.
Související články
- Prvorepublikové vodní dílo Les Království
- Nový most přes Labe na Pardubicku zefektivní silniční dopravu a umožní vyšší zatížení říčního koridoru lodní dopravou
- Tak nám spadnul most