Průřez nejpozoruhodnějšími českými mostními konstrukcemi
Mosty disponují již odpradávna strategickou rolí a odrážejí vyspělost doby, v níž vznikly. Víte, který tuzemský most je nejdelší nebo třeba nejstarší? Podívejte se spolu s námi na výběr šesti nejzajímavějších mostů České republiky.
Prvními mosty byly kmeny stromů spadlé přes vodní toky. Zatímco Inkové využívali k přemostění liány, v římské říši už vytvářeli klenby. S nástupem gotiky se pak konstrukce mostů výrazně zdokonalily. Mosty se stavěly s většími oblouky. Právě z této doby pochází i nejstarší mosty Česka. V dobách renesance byl poté postaven kupříkladu nejstarší pařížský most Pont Neuf v Paříži, a to již zcela bez tradičního zastřešení. Tento obloukový kamenný most z roku 1607 se dvěma klenbami byl navíc osazen chodníky. S přicházející industrializací a rozvojem železnic se značně zvýšila poptávka po mostech. Nejprve se stavěly mosty dřevěné a viadukty z kamene a cihel, které posléze nahradila litina a v 18. století ocel. Na přelomu 19. a 20. století se začaly budovat mosty řetězové. Konstrukce mostů z 20. století již sestávají z betonu a železobetonu.
Prvorepublikové vodní dílo Les Království
Výročí 100 let naší republiky, které jsme oslavili v minulém roce, vyvolává v člověku jisté sentimentální pocity. Stejné výročí oslaví v letošním roce i stavba ve stylu romantické…
Nejznámější
Kde jinde začít než u Karlova mostu, který je pro Českou republiku národním klenotem. Jde o druhý nejstarší most Česka a zároveň nejstarší dochovaný most přes řeku Vltavu. Vznikl na místě původního Juditina mostu, který byl roku 1342 zničen táním ledů. Stavba nového mostu začala na příkaz krále Karla IV. v roce 1357. Řízením stavby mostu byl pověřen Petr Parléř, most byl ale zcela dokončen až po jeho smrti počátkem 15. století. Karlův most je tvořen pískovcovými kvádry a měří necelých 516 metrů. [1] Zajímavostí je, že při stavbě Karlova mostu se malta zalévala mlékem a vínem. Použití vajec na stavbu mostu bylo odborníky nedávno vyvráceno.
Nejstarší kamenný
Nejstarším kamenným mostem v České republice a zároveň druhým nejstarším mostem ve střední Evropě je ten v Písku. Postaven byl ještě před koncem 13. století, kdy tvořil klíčový komunikační prvek na Zlaté solné stezce, která v Písku překračovala řeku Otavu. Písecký kamenný most dosahuje délky 109,75 metrů a šířky 6,25 metrů. Podpírá ho 6 pilířů a tvoří 7 oblouků. Šest pilířů vyzdili středověcí stavitelé na suchu, v tzv. stavebních jímkách, kdy okolo staveniště vytvořili ochrannou hráz a řeku nechali proudit vedlejším korytem. Nedochovaly se ale původní dvě věže, které z obou stran chránily vstup na most. První z nich padla za oběť velké povodni v roce 1768, druhá nevyhovovala rostoucím dopravním požadavkům, a tak byla zbourána. [2]
Millau Viaduc: nejvyšší most světa
Mosty bývají mnohdy spíše doménou inženýrů než architektů. Přitom architektura takovýchto staveb na dlouhá desetiletí velmi významně zasahuje do okolního prostředí, mění ho a…
Nejdelší
Radotínský most (dříve nazývaný také Lahovická estakáda) je s celkovou délkou 2281 metrů nejdelším mostem v České republice. Od roku 2010 je součástí Pražského okruhu a překlenuje široké údolí řeky Berounky. Jedná se o dvojici mostních staveb, které na sebe plynule navazují a tvoří jediný most. Každá z částí má jiné konstrukční řešení a jiného dodavatele. Pod mostem přes Vltavu je zavěšena lávka pro pěší a cyklisty jako spojení Komořan a Lahovic. Výstavba mostu pomohla jedné z nejfrekventovanějších silnic v Česku — Jižní spojce. Most leží na 88 pilířích a nejvyšší z nich dosahuje výšky 40 metrů. [3]
Nejvyšší
Orlickou přehradu překlenují unikátní mosty. Jejich mostní konstrukce jsou jedinečné, a to v kontextu jak českého, tak světového stavitelství. Jedním z nich je i český nejvyšší most – Žďákovský. V roce 1967, tedy v době svého dokončení, šlo o největší jednoobloukový most světa. Žďákovský most, pojmenovaný podle nedaleké osady zatopené při napouštění Orlické přehradní nádrže, spojuje vltavské břehy u obce Orlík nad Vltavou a vede po něm silnice z Milevska do Březnice. Most, který váží přibližně 4000 tun a je 543 metrů dlouhý, proslul rovněž tím, že z něho byly shazovány do přehrady oběti tzv. Orlických vrahů. [4]
Nejdelší železniční
Nejdelší železniční most u nás najdeme v Praze. Negrelliho viadukt, který měří 1,1 kilometru, spojuje Masarykovo nádraží a nádraží v Praze-Bubny. Na jeho výstavbě se v letech 1845-1849 podílelo 3000 českých, německých i italských dělníků a sám Alois Negrelli, který projektoval například Suezský průplav. Při stavbě byly poprvé ve větší míře využity parní zvedací stroje. Viadukt měl klenby z kvádrového zdiva. Jádro zdiva je z lomového kamene, pilíře jsou založeny na dřevěných roštech. V 50. letech byly oblouky v ulicích Křižíkova a Prvního pluku nahrazeny jednopolovými mostními konstrukcemi. Minulý rok v červnu byl viadukt po tříleté rozsáhlé rekonstrukci znovu zprovozněn.
Nově zrekonstruovaný Negrelliho viadukt ve své plné kráse
Negrelliho viadukt je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu. Byl postavený před více než 170 lety, přičemž první větší opravy se dočkal až v roce 2017, kdy na…
Pohádkový
Jeden z nejpohádkovějších mostů u nás se skrývá v zámeckých zahradách Nového Města nad Metují. Vznik této dřevěné stavby je datován do roku 1911 a jeho autorem je známý architekt Dušan Jurkovič, který se podílel na úpravách tamního zámku. Hlavní věž uprostřed mostu měří zhruba 12 metrů. K Jurkovičovým nejvýznamnějším dílům patří také bývalý mlýn v osadě Peklo u Nového Města. Jurkovičův rukopis se zde nezapře. Na žádném jiném zámku Jurkovičovo dílo neuvidíte. [5]
[1] www.prague.eu
[2] www.visitpisek.cz
[3] www.czregion.cz
[4] www.vltava-reka.cz
[5] www.cestovinky.cz
Písek má konečně postavenou Pleskotovu lávku
Stavbu lávky přes řeku Otavu v jihočeském městě Písek navrhl renomovaný český architekt a písecký rodák Ing. arch. Josef Pleskot. Její model v měřítku 1 : 100 osobně představil…